Om het nog even samen te vatten

Drie weken iets anders gedaan dan bloggen. Boek gelezen, op een eiland in Bretagne rondgefietst, voortreffelijk gegeten op de Vismarkt in Groningen. En toen nog een paar boeken, waaronder Karl Popper, Adraan van Dis, Charles Leadbeater en het proefschrift van Anton Ekker over het recht op anonimiteit. En ondertussen in de media?

Mijn kranten heb ik laten bezorgen bij een vriendin. De televisie hadden we zo grondig uitgezet dat-ie even niet meer aan wilde. En toen bleek welke hemeltergende bedragen de Franse telco’s rekenen voor het doorpompen van data, heb ik ook mijn Blackberry maar uitgezet. Zo kom je ook door Canetti’s Crowds and Power.

Toch stonden ze niet stil, de media. Mijn rss-reader heeft een dikke zeshonderd posts voor me bewaard, van bloggers die deels ook op vakantie waren (en dat is dan maar een paar dagen; hoe kiest RSSBandit eigenlijk?). Goed moment om die reader is op te ruimen. Wie de afgelopen drie weken niets heeft gepost, hoort misschien niet in mijn leesmap thuis.

Maar goed, wat gebeurde er ondertussen?

  • The Wall Street Journal is verkocht aan Murdoch. Commentaar van Scott Rosenberg. En WSJ Online dreigt gratis te gaan. Commentaar van Steve Yelvington.
  • … en de San Francisco Chronicle is volgens een column in BW de eerste die de komende jaren zal besluiten niet langer in print te verschijnen [update]
  • The New York Times is overgegaan op een kleiner formaat, de papieren versie wel te verstaan. Zou er een rekenkundige relatie bestaan tussen sites die groter worden en kranten die krimpen?
  • De dagen van Times Select lijken geteld. De betaalde dienst van The New York Times begon in 2005 en zou het beste van de krant, de column van Thomas – The World is Flat – Friedman bijvoorbeeld, online tegen betaling aanbieden. De uitgever zegt formeel nog over de toekomst van de betaalsite na te denken.
  • Een journalist van Forbes bleek de auteur te zijn van FakeSteve, de blogger die deed of ie Steve Jobs was. Onthulling van The New York Times.
  • De VPRO komt met een Nederlandse vertaling van de community-software Ning, meldt Erwin Blom.
  • Een nieuw rapport zegt dat de online reclamebestedingen in de VS in 2011 groter zullen zijn dan die in kranten. Zie ook BW.
  • Worden gesloten sociale networks de dood voor user generated content? Vraagt Mike Butcher zich af. Hij bedoelt: waarom zou je een blog maken voor de hele wereld als je eigenlijk alleen een blog voor vrienden kunt maken en dat dankzij Facebook, Twitter e.a. ook kunt?
  • Business Week berekende hoe weinig bloggers verdienen.
  • In The Register een kort essay over de beperkingen van social software, The cold, cold heart of web 2.0. Nick Carr wees me erop.
  • “Ze gaan liever ten onder dan dat ze erkennen dat hun autoriteit taant”, schrijft Scott Rosenberg als hij zichzelf uitlegt waarom oude media niet meer experimenteren met wat ik maar even computer of netwerkgestuurde redactie noem, sites als Digg of – een aanrader – Memeorandum.Er is nog een site die pretendeert het meest betrouwbare van de journalistiek te selecteren, NewsTrust.
  • Michael Wolff, de auteur van Burnrate, een hilarisch boek waarin hij zijn opkomst en ondergang als netmediaondernemer in de jaren negentig beschrijft (en dat achteraf die jaren fantastisch samenvat), doet het opnieuw. Wolff is columnist van Vanity Fair maar begon een nieuwe site, Newser. Zie het stuk in The New York Times.
  • John Dvorak kondigt de nieuwe bubble aan.
  • Mooi overzicht van wie nu eigenlijk wat heeft op het web, ofwel een plattegrond van de online consolidatie.
  • De Raad voor de Journalistiek oordeelde dat het AD niet en GeenStijl wel in de fout ging met de berichtgeving rond de moord-op-het-dakfilmpje. Zie Netkwesties.