Google en news-comments: “but it’s not journalism”

Google is misschien de index van alles, maar wat Google doet is geen journalistiek, schreef de Los Angeles Times in een commentaar nu Google begonnen is comments toe te laten op nieuwsberichten van Google News. De Amerikaanse krant heeft groot gelijk en slaat tegelijkertijd de plank mis. Ze geven een antwoord op een vraag die niemand stelt, beet Dave Winer terug.

Google News is een verzamelsite voor nieuws. Koppen en intro’s worden automatisch bij elkaar gebracht, zonder enige vorm van redactie. Die vorm van aggregatie is zo handig dat dagbladen er meer en meer last van krijgen. Amerikaanse kranten beginnen online al bereik te verliezen aan sites als Google en Digg en Yahoo, zoals ze eerder hun rubrieksadvertenties kwijtraakten aan CraigsList.

Veel uitgevers beschouwen het internet, en vooral Google, als een grotere bedreiging dan Osama bin Laden, schreef de Times in zijn hoofdredactionele commentaar. Een uitgever als Sam Zell, hard op weg het Tribune-krantenconcern te kopen, de eigenaar van de LA Times, heeft zelfs gezegd dat Google geen winst meer zou maken als de dagbladen zouden verhinderen dat Google News hun nieuws steelt.

Dat is flauwekul. Kranten hebben veel van hun bereik te danken aan de zoekmachine van Google en ook aan Google News. En ook zijn ze niet te beroerd Googles advertentiemodule te gebruiken om inkomsten binnen te halen. Ook onder het commentaar van de Times staan Ads by Google.

Maar de comments die Google laat plaatsen onder Google News maken van die verzamelsite inderdaad nog geen journalistieke site. De reacties zijn weliswaar gecontroleerd op authenticiteit, maar daarmee worden ze nog geen waar. Nieuws dat van betrouwbare bronnen afkomstig is, wordt verrijkt met wat even zo goed propaganda kan zijn, of onzin, of een leugen.

Allemaal waar, zegt oerblogger Dave Winer, maar wat als niemand daarom maalt? Wat als het publiek liever zelf uitzoekt wat de waarheid is, wat authentiek is, wat deugt? Dan zou de LA Times er beter aan doen dan zelf contact te zoeken met zijn lezers dan een achterhoedegevecht te voeren dat alleen maar verloren kan worden. En ook dat is een waarheid als een koe.