Retrohype: de elite is terug

Jason Calacanis, foto: Randy StewartNieuwste trend op internet: de elite is terug. De specialist, de expert, de professional. Of het wat wordt, moet nog blijken, maar ik tel snel vier opvallende sites die dwars ingaan tegen de web 2.0-we-doen-het-samen-hype. Niks tagging en machinale metadatering, maar gewoon weer menselijke filters voor encyclopedieen, nieuwssites of gidsen.

De eerste was Larry Sangers Citizendium. Sanger was de man achter Jimmy Wales, die de man is achter Wikipedia. Sanger vindt dat die encyclopedie zich te weinig aantrekt van deskundigen. Er zijn redenen om het gemeenschappelijke van wiki te koppelen aan de redactie door experts.

Even haaks op de trend staat Publish2. Dat is een site – nog in beta – die journalistiek nieuws wil brengen, maar beoordeeld door journalisten. Fijn als het gewone publiek zich er ook mee wil bemoeien, zegt de site, maar wij bepalen wat nieuws is en wie voldoende journalistiek kan denken om me te mogen doen.

In wezen is het recente initiatief van Google News om personen in het nieuws online te laten reageren, ook en om dezelfde reden opvallend. Google News wordt door robotjes gegenereerd, maar de comments van mensen in het nieuws moeten door een redactie van vlees en bloed en deskundig oordeel worden goedgekeurd.

Nummer vier is Mahalo van weblogondernemer Jason Calacanis, die zo clever was zijn weblog.inc voor een slordige 25 miljoen – herinner ik me – te verkopen aan AOL. Mahalo is een internetgids, een ouderwetse index, met verwijzingen naar “artikelen” die zijn opgebouwd uit zoekresultaten. Zie Jasons lemma en dit prima stuk.
Los van de vraag naar de zin of onzin van deze vier “retro-sites”, vind ik het interessant dat de wal het schip begint te keren. Kennelijk begint er behoefte te bestaan aan menselijke filters.

Reacties zijn gesloten.