Web 3.0 heeft een beter verhaal nodig

22 augustus 2007 Geen categorie 2

Web 3.0 is het al genoemd, maar over “web 2.0” komt het maar niet heen. Wat dat tweede web was, viel nog uit te leggen: iets met content van lezers die elkaars foto’s taggen en programma’s die daar iets mee doen op internet. Web 3.0 is nog minder makkelijk te hypen als marketingconcept. Het heet eigenlijk “semantisch web” en het doet, zou je zeggen, hetzelfde als 2.0 maar dan wetenschappelijk goedgekeurd.

Zulk chagrijn overvalt me als ik over web 3.0 lees, bijvoorbeeld in het overigens prima artikel van Marie Jose Klaver in NRC. Waanzinnig interessant is het, een machine die met je meedenkt, een zoekprogramma waaraan je complexe vragen kunt stellen. Maar het is even sexy als een putdeksel.

LogicaCMG-consultant Marianne Herbert, ook aan het woord in NRC, legt het in een column in NuZ nog eens uit en opnieuw word ik sikkeneurig. Ze overtuigt mij er niet dat web 3.0 iets toevoegt aan wat we nu ook al hebben en wat Google nu al kan (wie PageRank en tagging optelt, komt al een heel eind bij web 3.0).

Ik weet wel dat Berners-Lee, de uitvinder van het eerste world wide web en de grote evangelist van het derde, op een technisch en conceptueel gezien wat hoger niveau aan zijn semantisch web werkt. Maar ik wacht op een handige marketeer die, net als dat bij de hype van 2.0 gebeurde, van een goed idee een goed verhaal kan maken.

Reacties zijn gesloten.