Het tv-nieuws is sensationeler, so?

Het Nederlandse tv-nieuws is de afgelopen 25 jaar sensationeler geworden. Op die conclusie promoveert de Nijmeegse onderzoeker Koos Nuijten na zeven jaar onderzoek, lees ik in NRC Next. Duh, denk je dan. Dat had je na zeven minuten naar buiten staren, of vooruit: na zeven dagen “onderzoek”, ook wel kunnen concluderen. En wat moeten we in ‘s heren naam met zo’n proefschrift?

Natuurlijk is het tv-nieuws “sensationeler” geworden. Er is meer nieuws gekomen dankzij de komst van commerciele zenders, en het oude NOS Journaal heeft onder druk van die concurrentie zijn aanpak bijgesteld. De NOS heeft de staat bij de straat gebracht: meer gewone mensen in beeld, die nu eenmaal net iets vaker net een tikje emotioneler overkomen dan experts.

Maar of de NOS daardoor ook sensationeler is geworden? En of dat, als het zo zou zijn, ook erg is?

Onderzoeker Nuijten plakt het tabel sensatie op de optelsom van veranderingen die hij na bestudering van 3373 nieuwsonderwerpen is tegengekomen. Inzoomen, muziekje, close-ups, verkeersongelukken, et cetera. Tegelijk zegt-ie in NRC dat je dat begrip sensatie niet louter negatief moet duiden. Duh, denk je dan nog maar eens.

Reacties zijn gesloten.