Hoe lezen we blogs?

3 september 2007 Geen categorie 10

Wie mot wil, moet de vraag stellen of blogs journalistiek zijn. Of hardop twijfelen aan het nut van weblogs uberhaupt. We praten honderduit over de betekenis van blogs voor de publieke sfeer, en dan hebben we het vooral over de makers, de bloggers zelf. Zelden lees ik iets over de lezers van blogs. Wie lezen blogs, welke blogs lezen ze, hoe doen ze dat, en wat waarderen ze.

Als jurylid van Best of the Blogs houdt me dit nogal bezig, ook in praktische zin. Als er in Nederland pakweg 600.000 blogs zijn, hoe ga ik daar dan in vredesnaam de beste uit halen? Je realiseert je meteen dat het consumeren van blogs onvergelijkbaar is met het consumeren van oude media. Niemand grasduint in blogs, niemand zapt.

Of nee. Dat is maar half waar. Een bloglezer leest waarschijnlijk een aantal blogs min of meer regelmatig, en heeft geen enkel weet van wat er verder te halen is, totdat hij over een volgend blog struikelt. Ik volg zelf een stuk of honderd blogs, waarvan de meeste over media en marketing gaan. Minstens de helft wordt niet in Nederland gemaakt. Als mijn lijst groeit, komt dat doordat een van de bloggers die ik volg naar een mij nog onbekend blog verwijst.

Overigens lees ik, en lezen velen met mij, niet de blogs zelf, maar hun rss-feeds. Ik doe dat via Google Reader, een prettig machientje. Hoeveel mensen zo blogs lezen, weet ik niet. Ik ken als gezegd maar weinig onderzoeken over het hoe, wat, wanneer en waarom van blogconsumptie. Er zijn wat statistieken, er is Technorati, er zijn algemene mediaconsumptierapporten (TBO bijvoorbeeld), maar of mijn rss-gestuurde blogconsumptie de norm is weet ik niet.

Reacties zijn gesloten.