Het nieuwe FD is een prachtkrant

Sprak een paar weken terug een collega in Amsterdam die me het nieuwe FD liet zien. Zalmroze als The Financial Times. Strakke blokopmaak. Dwingende hierarchie. En een masthead met een nieuw logo, FD met vette punt. Lijkt sprekend op The Guardian, zei ik. Kan kloppen, bevestigde de collega, want het ontwerp is van Mark Porter, de Brit die verantwoordelijk was voor de restyling van die krant.

Het nieuwe FD is dankzij Porter een prachtkrant geworden. Zeer eigentijds, en dat voor een dagblad dat toch een wat bezadigd, zo niet conservatief volksdeel tracht te bedienen met voornamelijk economisch nieuws. Vermoedelijk is het nu de modernst vormgegeven krant van Nederland, gelikter nog dan NRC Next, het AD of de Volkskrant, die alledrie nog niet zo lang geleden werden gestyled of gerestyled.

Het verschil zal zijn dat het FD vanuit de grootst denkbare achterstand begon, en radicaal te werk kon gaan dan de drie andere (al aarzel ik in dit verband over Next). De krant is compleet op de schop gegaan, en het lijkt zelfs alsof er beter in wordt geschreven, hetgeen vermoedelijk onzin is. Het zijn dezelfde journalisten en ik kan me moeilijk voorstellen dat de centrale eindredactie, die het FD wil instellen in plaats van de tot nu toe gehanteerde collegiale begeleiding, nu al zo sterk kwaliteitsverhogend werkt.

Guardian-vormgever Porter heeft overigens een geprononceerde opvatting over de toekomst van kranten. “De papieren krant gaat niet weg”, staat er boven een interview met Porter in het FD. Slechte kop, die misverstanden oproept. De bestaande papieren kranten worden wel degelijk bedreigd, blijkt Porter te denken. Het hele citaat:

“De papieren krant gaat niet weg. Hij zal in de toekomst of gratis worden of heel duur en gericht op een niche. De adverteerder dicteert die ontwikkeling.”