Ombudsman Meens wil meer weerwoord

8 september 2007 Geen categorie 0

Thom Meens pleit vanochtend voor een ruimhartiger opname van weerwoord in de kolommen van de Volkskrant. Wie zich tekortgedaan voelt door een verslaggever, niet helemaal goed gequote, niet begrepen of anderszins gemailtraitteerd, zou een brief met weerwoord moeten kunnen plaatsen op een speciale pagina met het weerwoord van al die teleurgestelden.

Het lijkt een goed plan van de ombudsman. Bovenal is het een praktisch plan. Natuurlijk zou je liever zien dat de krant alleen correcte berichten afdrukte. Als er iets volgens een geinterviewde iets mis gaat, moet de krant dat controleren en indien nodig rectificeren. Maar dat, zegt Meens, is in de praktijk niet te doen. Over wat klopt en volledig is, valt altijd te twisten.

Doe dat dan maar in een aparte rubriek, betoogt Meens. Daarmee wek je als krant iets minder de suggestie dat je, door het afdrukken van een ingezonden brief, op je eerdere berichtgeving terugkomt. Je bent niet via een omweg aan het rectificeren.

Wat me bevalt aan het voorstel is vooral de – misschien niet eens zo beoogde – ruimere tweespraak. Lezers zijn mondiger, raken gewend aan het idee dat ze over alles een mening kunnen hebben – al was het maar op internet – en willen terugpraten.

Je ziet dat aan bloggers die de krant kritisch volgen, als poortwachters van de poortwachters. Het is slim om als krant die interactie in de eigen kolommen een plek te bieden.