Het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe van blogs

12 september 2007 Geen categorie 0

Nog goed twee weken te gaan voor de blogcompetitie Best of the Blogs. Tot 30 september kan iedereen weblogs of podcasts nomineren in vijf categorieen. Daarna kiest een internationale jury in tien talen wat de beste blogs zijn. De BOBs zorgt ervoor dat ik me meer dan eerder verplaats in de positie van de lezer. Waarom doen we dat eigenlijk, blogs lezen.

We weten waarom we blogs maken. Ze laten ons over van alles een openbare mening hebben. We houden onze vrienden ermee op de hoogte. We controleren in watchblogs van de institutionele media doen. We vertellen over onze passies, over een langlopend project op het werk, of over een onderwerp in het nieuws. Maar waarom zouden we blogs lezen die we niet zelf hebben geschreven.

Het is verbijsterend hoeveel mensen zoveel woorden schrijven die door zo weinig mensen worden gelezen, noteerde The New York Times ooit. Daar zit iets in. Er is een long tail van blogs: een klein aantal wordt heel erg goed gelezen – GeenStijl, Fok, Boingboing -, maar verreweg de meeste zijn voor een klein aantal mensen de moeite waard.

Die grootste groep heeft ook niet de ambitie om gelezen te worden door mensen buiten de eigen kring. Het zijn weliswaar blogs, maar ze functioneren als het briefje op de koelkast: je weet nooit wie het allemaal leest, maar kunt er redelijk zeker van zijn dat de boodschap in kleine kring blijft.

Wie, wat, waar etc…

De laatste maanden neemt het aantal abonnees op de rss-feed van dit blog toe. Jullie zijn nog niet met duizenden, maar het publiekje voor MediaBlog groeit. Dat zal iets te maken hebben met het verschijnen van PopUp. Ook merk ik dat het boek her en der wordt gebruikt in het onderwijs aan journalisten. Die groeiende belangstelling maakt dat ik me verplicht wordt tenminste elke dag iets te posten (wat niet altijd lukt).

Dat groeiende publiekje en mijn rol als jurylid voor de BOBs maakt dat ik me afvraag hoe blogs gelezen worden. Wie doen het? Wat lezen ze? (Ik vermoed dat blogs in clouds worden gelezen: je leest niet een enkel blog, maar een groepje dat qua onderwerp losjes met elkaar verbonden is). Enfin, de andere vragen liggen voor de hand. Ik ga er de komende weken werk van maken. Suggesties zijn welkom.

Interessante bronnen:

Statistiek uit de VS