De man die het nooit meer zou doen

2 oktober 2007 Geen categorie 1

Michael Wolff is de man van Burnrate, het beste boek dat ik ooit las over media en internet. Weergaloos beschreef het hoe Wolff, journalist in New York, zijn eigen netmedium oprichtte, er op de toppen van de hype miljoenen doorheen joeg, en toen ten onder ging. Hilarisch, leerzaam, verrukkelijk geschreven. Hij zou het nooit meer doen. Nu is Wolff terug, met Newser.com.

Hij schrijft erover in Vanity Fair. Of nee, hij schrijft over alles wat aan Newser vooraf ging. Het is zijn analyse van het nieuws, dat volgens Wolff even obsoleet aan het worden is als vaudeville al lang geleden werd. Nieuws gaat dood, zegt Wolff, en dat gaat het veel sneller dan we tot voor kort dachten.

Een belangrijke opmerking in het verhaal lijkt me deze: de centrale metafoor van wat nieuws is, namelijk de krantenvoorpagina met een selectie van het belangrijkste nieuws, die metafoor is niet meer geldig. Vreemd genoeg is Newser op het eerste gezicht niet veel meer dan een aggregator, een verzamelaar, met precies die Frontpage-metafoor.

Een cruciaal verschil met andere aggrators, als Google, Yahoo en Digg, is dat Newser gebruik maakt van automatische selectie en van menselijke selectie, ofwel redactie. Newser volgt het nieuws voor je, belooft Wolff, die weinig fiducie heeft in het vermogen van de massa op internet – imbecielen, zegt Wolff – om zelf te selecteren.

Ik moet nog zien dat Wolff deze keer wel gelijk krijgt. Ik geloof niet dat nieuws dood is, niet als je verder kijkt dan je neus lang is, als je nieuws definieert als meer dan breaking news, maar je realiseert dat opinie, achtergrond, debat, human interest, dat kortom al die andere genres ook behoren tot de wereld van het nieuws.

Reacties zijn gesloten.