Wat stopt Google?

14 oktober 2007 Geen categorie 1

Nu Google 200 miljard dollar waard is, veel meer dan de drie grootste traditionele mediabedrijven bij elkaar – Time Warner (70), Disney (68.8) en News Corporation (24) – wordt de vraag steeds dringender: wat stopt Google? Goed en kritisch verhaal daarover in The New York Times dit weekend, de krant die ook berichtte dat Sergey en Larry inmiddels hun tweede Boeing hebben aangeschaft.

De Times stelt dat Google, als het al wordt bedreigd, van drie kanten problemen moet verwachten. Van binnenuit: het bedrijf neemt dit jaar vierduizend nieuwe ingenieurs aan en worstelt met de vraag hoe je de kwaliteit van al die mensen bewaakt. Van concurrenten: op enig moment ontdekt iemand hoe zoeken nog beter kan, met even verwoestende gevolgen voor de branch als destijds Google zelf. En van de overheid: wanneer tolereert die niet langer de greep de machtspositie van Google?

De tweede bedreiging is natuurlijk de meest interessante. Hoe je een bedrijf opbouwt (1) en hoe je het afbreekt (3) zijn bestuurlijke uitdagingen. Maar waar een nieuwe onderneming ontstaat, hoe die geboren wordt, wat daarvoor nodig is – dat zijn de vragen waarvan je wakker kunt liggen.

Reacties zijn gesloten.