The Economist: Facebook wordt overhyped

Marc ZuckerbergAl een tijdje zit ik op Facebook. Ik gebruik het weinig, maar wil wel begrijpen waarom Marc Zuckerberg, de twintiger die Facebook bedacht, ineens miljarden waard is. Het was met Facebook als met andere instant hits: iedereen gebruikt het omdat iedereen het erover heeft, en omgekeerd.

In The Economist een verhaal dat Facebook debunket. Of meer nog: dat de hele trend van social-graphing tot zijn juiste proporties terugbrengt.

De social-graph werd een hype toen Zuckerberg zijn Facebook openstelde voor externe programmeurs: ineens kon iedereen met iedereen verbonden zijn. De wet van Metcalfe werd waarheid: dankzij netwerkeffecten groeit de waarde van Facebook en andere social-graph-netwerken als het kwadraat van het aantal gebruikers – zei men.

The Economist trekt dat in twijfel. Er zitten grenzen aan onze menselijke netwerken. Computers malen er niet om als ze met honderdduizenden andere computers verbonden zijn; ze kunnen daar zelfs mee omgaan. Voor menselijke netwerken is er een grens. We kunnen geen duizenden vrienden hebben. Sinds Plato weten we dat het met een 150 wel ophoudt.

Dat beperkt de potentie van Facebook. The Economist concludeert dat internet geen plek is voor een heel groot Facebook-achtig netwerk, maar eerder de plek voor talloos veel kleinere menselijke netwerken. Infoclans heb ik die netwerken eerder genoemd.

Reacties zijn gesloten.