Jaron Lanier is nu tegen gratis content

21 november 2007 Geen categorie 4

Jaron LanierJaron Lanier, naar het schijnt een van de honderd slimste mensen in Amerika, was een bekeerling en is nu weer van zijn geloof gevallen. Of viel van zijn geloof, en is nu weer bekeerd – dat laat ik in het midden. In elk geval is hij tegen gratis content en was hij tien jaar geleden radicaal voor. Hij schreef zijn een pro-piraterij manifest.

“Ik heb me vergist. We hebben ons allemaal vergist,” schrijft Lanier nu in een opinieartikel in The New York Times. Steeds meer content wordt gratis en er is nog geen enkel businessmodel, behalve de steeds meer reclame. De techneuten en profeten van internet moeten die trend ombuigen, zegt Lanier.

Affordable turns out to be much harder than free when it comes to information technology, but we are smart enough to figure it out. We owe it to ourselves and to our creative friends to acknowledge the negative results of our old idealism. We need to grow up.

Ik denk dat Lanier, die ik hoog acht, zich opnieuw vergist, nu door te denken dat hij zich destijds vergist heeft. En zelfs als hij zich destijds met zijn pleidooi voor piraterij vergiste, doet berouw er nu niet meer toe. De eieren zijn gebroken, de spiegel is stuk, de geest is uit de fles.

Wat gratis is, zal niet meer betaald worden – niet in de klassieke zin van het woord. Blijft de vraag hoe contentproducenten, mensen als ik die hun dagelijks brood verdienen met schrijven, aan de kost moeten komen. Die vraag kan ik ook niet beantwoorden. Nog niet.

Reacties zijn gesloten.