Vooruit en achteruit het jaar uit

17 december 2007 Geen categorie 0

Laatste weken van het jaar. Tijd van de overzichten. Een paar weken terug heb ik al op een rij gezet welke trends volgend jaar over hun hoogtepunt heen zullen zijn. Nu wordt het tijd om de successen al vast maar even naast elkaar te zetten. Alsof we het allemaal al weten – quod non.

Jeff Jarvis

Goede aanleiding voor zo’n lijstje zijn de lijstjes van anderen. De eerste die ik tegenkom, is het jaaroverzicht van Jeff Jarvis in The Guardian. Volgens hem was 2007 het jaar van Facebook, al is de eeuw voorlopig nog wel even van Google.

Ander doorslaggevend moment volgens Jarvis: de beslissing om geen geld meer te vragen voor content, zoals die achter het betaalhek zat van Times Select. Niet toevallig viel die beslissing in dezelfde periode als de overname van The Wall Street Journal door Murdoch.

Frank Meeuwsen

Op Frankly zet Frank Meeuwsen de mediamomenten van 2007 achter elkaar. Hij houdt het op de ontmoeting tussen de meiden van Halal en cabaretier Hans Teeuwen. Mediapersoonlijkheid van het jaar volgens hem was Erwin Blom, binnenkort ex-hoofd VPRO Digitaal.

Emerce lijstjes

Peter Olsthoorn vat voor Emerce de bereiklijsten van Stir en Multiscope samen. Opvallend: Hyves wint in alle opzichten, Startpagina en Nu.nl – al zo’n beetje de oude media onder de nieuwe media – leiden nog steeds de dans, en Buienradar is de exotische verrassing van het jaar.

[Meer volgt]