Iedereen praat en niemand luistert

The Big Switch is het nieuwe boek van Nick CarrOp internet kan iedereen zeggen wat hij wil. Punt is: niemand luistert. We bloggen als dollen, maar bijna niemand probeert een publiek te bereiken groter dan de kring van bekenden. En terecht. Er is geen publiek, er zijn alleen maar bloggers. Daarom is internet geen massamedium. En omdat dat zo is, zorgt het net niet voor de basisdemocratie die we ooit van verwachtten.

Het is de grootste paradox van het net. De vrijheid om alles te zeggen wat je te zeggen hebt, heeft er niet toe geleid dat de macht van het woord gelijkelijk over de massa verdeeld is. Er is geen macht verdeeld. Sterker nog: de macht op internet concentreert zich meer dan we ooit konden dromen. Bij Google, om precies te zijn.

Ook Nicholas Carr dacht dat het net een technologie was voor personal liberation, a force for freedom. Dat was het net dus niet, schrijft de IT-blogger in zijn bijdrage aan de jaarlijkse vraag van Edge. Dat online tijdschrift stelt al enkele jaren aan ‘s werelds grootste denkers opwindende, provocatieve vragen. Vraag nu: waarover ben je van gedachten veranderd?

Oppermachtig

Carr – van hem verschijnt dezer dagen The Big Switch – is de scherpste criticus van IT-trends die ik ken, ongeacht wat die trend is. Alle goede vragen die je bij web 2.0 kunt stellen, heeft hij gesteld. Zijn verhaal nu is dat er, zonder dat we er erg in hadden, een wereldwijd computernetwerk is ontstaan dat oppermachtig kan worden.

We dachten dat het net een gedecentraliseerd communicatiesysteem was, zegt Carr, maar dat het geen centrum kent, geen middelpunt, wil niet zeggen dat de macht niet gecentraliseerd is. Steeds meer verkeer op het web gaat naar steeds minder spelers. Stel Google een vraag en negen van de tien keer is het eerste antwoord een lemma bij Wikipedia.

Ontluisterend, lijkt ook de conclusie van schrijver Douglas Rushkoff. In zijn bijdrage aan Edge:

I thought that it would change people. I thought it would allow us to build a new world through which we could model new behaviors, values, and relationships. In the 90’s, I thought the experience of going online for the first time would change a person’s consciousness as much as if they had dropped acid in the 60’s.()Sadly, cyberspace has become just another place to do business.

Reacties zijn gesloten.