Krantenuitgevers VS steeds dieper in de sores

Beursgenoteerde Amerikaanse krantenuitgevers hebben de afgelopen drie jaar 23 miljard dollar, ofwel 42 procent van hun waarde verloren. Bijna de helft van dat verlies, schrijft dagbladveteraan Alan Mutter, werd in 2007 geboekt. The New York Times verloor sinds eind 2004 55 procent van zijn waarde. Ter vergelijking: de Dow Jones-index won bijna 16 procent; Google won 250 procent.

Volgens Mutter, die in de jaren tachtig de krantenwereld verruilde voor start-ups op het snijvlak van media en technologie, weerspiegelt de neergang van de dagbladuitgevers de malaise in de sector. Die zette in toen de advertentiemarkt ineen stortte, na jaren waarin de uitgevers gewend waren geweest aan uiterst voorspelbare groei. Mutter:

With neither improved business prospects nor white knights likely to be on the horizon, you can’t blame newspaper executives for cringing as they turn a new page on the calendar. Unless they come up with a lot of creative and profitable ideas in a hurry, many of them may not be around to ring in 2009.

Voor wie het wil weten: de koers van Wegener is de afgelopen drie jaar ongeveer verdubbeld. Dat werd deels veroorzaakt door de verwachte en inmiddels beklonken overname door de Britse uitgever Mecom. De Telegraaf won sinds 2004 ongeveer 50 procent aan beurswaarde.