Ik ben van mij

5 januari 2008 Geen categorie 3

Aardige post van John Battelle over de social graph, ooit omschreven als de wereldwijde infografiek van al onze contacten en relaties. De vraag is wie eigenaar is van die informatie. Is dat een social site als Facebook of Hyves, of ben jij dat, als gebruiker?

Al jaren, schrijft Battelle (auteur van het boek over Google), is de grote vraag van web 2.0 of data portability een recht van de gebruiker moet zijn. Heb je het recht je lijstje met vrienden van Hyves of MSN mee te nemen naar een andere site? Zoals je tegenwoordig ook het recht hebt je telefoonnummer mee te nemen van de ene naar de andere provider.

Tot nu toe kon dat bijna nergens. Sites als Facebook en eBay – bij wie je een reputatie als handelaar opbouwt – voelen zich eigenaar van de informatie die ze over je hebben. Daarmee kunnen ze je vasthouden als klant, een mechanisme dat lock in wordt genoemd.

Battelle denkt dat die sites het uiteindelijk zullen verliezen van de Open Social-beweging. Die vindt uiteraard dat je zelf eigenaar bent van je online identiteit. Verhelderend is het argument dat Battelle hierbij gebruikt. Hij denkt dat “gebruikersinformatie” op den duur een commodity zal worden, zo algemeen beschikbaar dat social sites niet meer concurreren met de grootste database. Ze zullen het moeten hebben van de beste service.

Scoble vs Facebook = Neo vs the Matrix

Afhankelijkheid is ook wat Robert Scoble dwars zit nu hij door Facebook geschrapt is als gebruiker. Scoble is, zoals we weten, de oud-Microsoft-opperprogrammeur met een blog. Op dat blog berichtte hij eergisteren dat Facebook zijn account gewist had omdat hij de gebruikersvoorwaarden zou hebben overtreden. Scoble probeerde zijn gegeven, zijn social graph, over te zetten naar een andere omgeving, ofwel een concurrent van Facebook.

Het relletje wordt her en der opgepikt (zie bijvoorbeeld de post van Marie-Jose Klaver). Zeer leesbaar is wat Doc Searl erover schrijft. En helemaal verhelderend is de vergelijking die hij maakt met de positie van Neo aan het begin van The Matrix. Lees de dialoog en begrijp wat afhankelijkheid en lock in betekent.

[Lees ook: ZDNet over de presentatie van Mark Zuckerberg, ceo van Facebook, waarmee hij in mei 2007 de term social graph lanceerde, en een overzichtsartikel in The Economist]

Reacties zijn gesloten.