Facebook mee in “open” data

Facebook heeft zich aangesloten bij de werkgroep die onderzoekt hoe gebruikers van social sites hun gegevens (wie ben ik, wie zijn mijn vrienden, etc) kunnen meenemen van de ene site naar de andere. De Amerikaanse vriendensite, zoiets als Hyves maar dan groter, is samen met Google vertegenwoordigd in de Data Portability Workgroup.

Dit is een belangrijke ontwikkeling voor consumenten van nieuwe media, al is het volgens John Battelle nog de vraag wat de stap van Facebook precies betekent. Eerder schreef Battelle, de bekendste Google-watcher, dat Facebook en andere social sites geen andere keuze hebben dan gebruikersdata terug te geven aan die gebruikers.

In PopUp heb ik geschreven over mijn fascinatie voor internetcultuur. Die is meer dan een vreemde tik van pubers. Het is een wezenlijk ander stelsel van idee-en en normen. Onderdeel daarvan, denk ik, is dat in die cultuur anders wordt aangekeken tegen identiteit. Die ligt minder vast, is flexibeler. Op internet kun je eenvoudig een andere gedaante aannemen, een andere nickname, een andere avatar. En ik vermoed dat die houding langzaam zal doorwerken in het gewone leven: we zullen heel langzaam wat makkelijker omgaan met wie we willen zijn.

Een voorwaarde voor die cultuur om zich te ontwikkelen – en er zijn veel meer facetten behalve je identiteit – is dat hij vrij is, niet aan banden gelegd door bedrijven als Facebook of Amazon of eBay die bovenop hun gebruikersdata willen zitten om die gebruikers vooral vast te houden.

Reacties zijn gesloten.