Hoeveel dieper kan Google gaan?

Twee opmerkelijke berichten over Google. Het eerste zegt dat de zoekmachine niet alleen wil bijhouden welke webpagina’s je leest, maar ook wat je op die pagina leest. En het tweede meldt dat Google standaard de mogelijkheid gaat aanbieden om in het domein van een site te zoeken, ook als die site – zoals ik wel doe – dat niet zelf aanbiedt.

Beide berichten tonen dat Google nog altijd dieper kan doordringen in ons mediagebruik. Ik ben geen scepticus, zoals Nicholas Carr dat wel is. Hij kan alleen met enig afgrijzen vaststellen: “Als jij het web leest, leest het web jou” (via Marie-Jose Klaver). Voorlopig vind ik Google in de eerste plaats handig, en pas dan eng.

Over de tweede vernieuwing las ik vanochtend een stuk van The New York Times in de Volkskrant (en Emerce). Kwam erop neer dat oude media het niet fijn vinden als Google webgebruikers meteen naar dieper liggende pagina’s leidt. Dan zien ze de banners op de homepage niet, is de zuinige gedachte.

Het zal wel. Get a life, denk je dan. Zo zachtjesaan moet de laatste uitgever die geloofde dat je webgebruikers in een keurslijf en langs buttons & banners kon dwingen, de strijd toch hebben opgegeven.

Reacties zijn gesloten.