De erectie van PCM en Talpa

Vandaag is de een na laatste dag van Skoeps. Morgen valt het doek. Dan is vastgesteld dat zestien miljoen Nederlanders niet allemaal journalist willen zijn, en zelfs geen burgerjournalist. Ook staat vast dat een paar duizend niet-journo’s het de moeite waard vinden om te doen alsof en dat zoiets leidt tot scoops als “John Legend met een erectie” of “Sint valt van paard”.

Makkelijk zat om zuur te doen over de site van PCM en Talpa Media. Maar ik vraag me nog af wat Skoeps bewezen heeft. Dat er geen financiele basis is te vinden onder zo’n project, bijvoorbeeld. Maar hoe dat dan weer komt? Waren er onvoldoende adverteerders te porren? Omdat er te weinig bereik werd gegenereerd? Omdat de site toch niet de bron van informatie was die het had moeten zijn?

Ik vermoed dat al die factoren meespeelden. Een nieuwssite, en dat wilde Skoeps toch ook zijn, heeft nieuws nodig. Is het niet met uniciteit als onderscheidend kenmerk – echte journalistieke scoops – dan wel met tijdigheid of volledigheid als usp. Nu.nl doet dat heel knap, en al heel lang. Met bijna niets de eerste zijn, maar met alles de tweede, als ik oud-directeur Bert Wichers goed citeer.

Skoeps had dat niet. Skoeps was een soort freakshow. Je wist nooit wat je zou krijgen. Wat de journalistieke relevantie was, moest je als lezer maar zelf uitmaken – of afwachten. Tegelijkertijd heeft Skoeps aangetoond dat burgers het ontzettend leuk vinden om zelf achter het nieuws aan te gaan, om voor een dag of een moment journalist te zijn.

Niet alle burgers, overigens. Maar slechts een heel klein deel. Een promille of minder, om precies te zijn. De vraag is of Skoeps’ claim van 16 miljoen journalisten grootspraak was, en dus een marketingtruc die zich tegen zijn bedenker keerde, of een bizar misverstand.

Reacties zijn gesloten.