Hyves, MySpace en Facebook: het geld ligt elders

9 mei 2008 Geen categorie 0

Als het internet geen massamedium is, en hooguit een massaal gebruikt medium, zoals ik beweer, wat doen al die mensen er dan? Als het niet om het grootst mogelijk bereik gaat, maar om klein bereik, waarom zijn MySpace en Facebook en misschien ook HYves dan honderden miljoenen waard? Omdat we ons vergissen, net als toen we begin deze eeuw honderden dollars neerlegden voor elke niet-betalende abonnee die een provider in zijn netwerk had zitten.

De hype van de sociale netwerksites is een hype. En een overgewaardeerde hype. Niet in sociale zin, begrijp me niet verkeerd. Het zijn fantastische platformen waarvan waanzinnig veel mensen vrolijk worden. Maar wel in financiele zin, zeg ik Chris Anderson na die reageert op de kwartaalcijfers van News Corp., het mediaconcern dat een tijdje terug MySpace kocht voor pakweg een half miljard.

MySpace slaagt er niet in zijn businessmodel rond te krijgen, evenmin als Skoeps dat – weliswaar op een heel andere schaal – met deels dezelfde dilemma’s worstelde. De schaal waarop MySpace werkt, is zo groot dat elke focus ontbreekt. Er is waanzinnig veel advertentieruimte, maar er zijn te weinig adverteerders (posities worden voor tien eurocent per duizend views verkocht). Grote merknamen hebben geen trek in MySpace.

NewsCorp vraagt zich af hoe ze in vredesnaam de economische waarde van een “friend” moeten bepalen. En daardoor dus een belangrijk deel van de netwerkwaarde. Dat doet verdacht veel denken aan de zeepbel van de gratis-provider-hype van begin deze eeuw. Hoe groter je abonneebestand, hoe waardevoller – ook als die abonnees niets betaalden en uiteindelijk dus niemand meer betaalde.

Jij zit op Facebook, zegt Anderson, maar het geld zit in de lange staart. Kijk naar Ning, het netwerk van kleinere netwerks (met inmiddels 220.000 van die niche netwerken). Daar wordt per pageview nog een veelvoud verdiend, ook als de commissie aan Google afgedragen is.

Ik heb me lang afgevraagd hoe het succes van MySpace en Facebook moest worden begrepen in een wereld waar het niet om massabereik gaat maar uitgevers zich zouden moeten focussen op het kleinst mogelijke en toch nog relevante bereik. Nu begin ik te begrijpen dat dat succes niet begrepen kan worden, omdat het er niet is. Het duurt alleen nog even voordat we dat zien.

[update]

Zie ook dit verhaal over de ondergang van Scribble Sheet.