Godin vertaald: Wat Elke Goede Journalist Weet

Marketinggoeroe Seth Godin schreef drie jaar geleden een soort van manifest. De regels die hij toen formuleerde, zegt hij nu, staan nog steeds. Verbijsterend is het hoe treffend een belangrijk deel ervan ook, en vaak exact zo, geldt voor journalisten. Hieronder Godin uitgelegd voor journo’s (en bloggers):

Wat elke goede journalist weet:

  • Persoonlijke, anticiperende en relevante verhalen zijn beter dan ongevraagde rommel
  • Je lezer een vervolgverhaal beloven en dat ook maken is een prima middel om een band met hem op te bouwen.
  • Je trouwste lezers zijn veel meer waard dan je gemiddelde lezer.
  • Journalistiek begint al voordat je een verhaal gaat opschrijven.
  • De krant (de omroep, het programma) is maar een vehikel. Journalistiek gaat over veel meer dan dat vehikel.
  • Goede koppen zijn handig om een verhaal te verkopen. Maar dat is geen journalistiek, het is efficiency.
  • Je lezers praten toch wel over je verhalen, of je dat nou leuk vindt of niet. Een goed verhaal versterkt de gesprekken die ertoe doen.
  • Journalistiek is hoe je de telefoon opneemt als een lezer belt, hoe je een verhaal checkt op spelfouten, en hoe je vergissingen rechtzet.
  • Je kunt je lezers niet in de maling nemen, ook niet meestal. Lezers die serieus worden genomen, waarderen dat en praten erover.
  • Journalistiek is geen kostenpost, het is een investering.
  • Lezers lezen niet wat ze moeten lezen, ze lezen wat ze willen lezen.
  • Een journalist heeft de waarheid niet in pacht, en zijn lezers willen hem niet kennen.
  • Lezers wilde geraakt worden.
  • Goede journalisten vertellen een verhaal, dat wil zeggen: ze Vertellen.
  • Lezers zijn egoistisch, lui, slecht geinformeerd en ongeduldig. Begin daarmee en je zult versteld staan van wat je bereikt (dit is, vooruit, een belediging van de lezer, of bij Godin de klant – maar  met de beste bedoelingen).
  • Verhalen die werken zijn verhalen die worden opgemerkt.
  • De meest effectieve verhalen zijn de verhalen die lezers bevestigen in hun wereldbeeld.
  • Kies je lezers. Kies een doelgroep. Wie te breed mikt, raakt niemand.
  • Wie een verhaal wil vertellen in een wereld die overvol is van verhalen, moet zijn verhaal leven en ademen.
  • Goede journalisten willen weten hoeveel mensen ze bereiken.
  • In de wereld van Google wint het beste verhaal vaker, en meer.
  • Er zijn meer goed geinformeerde lezers dan ooit tevoren, en ze willen op maat worden geinformeerd.
  • Blogging maakt je een betere journalist, want het leert je bescheidenheid bij het schrijven.