Dave Winer Voelt Niks Voor De Massa

C

rowdsourcing? Leg je vrouw maar eens uit dat je haar hebt gekozen uit een massa anderen. Zegt weblogpionier Dave Winer tegen mediaprofessor Jay Rosen. Winer bedoelt dat hij niet van de massa houdt, en evenmin van het concept crowdsourcing. Dat is hem te onpersoonlijk.

I am not part of a crowd, I am an individual, I’m a one man band by the quick lunch stand, playing real good for free. When you mash us all together you miss the point. I don’t like it cause it’s cheap, it’s always used by people who want something for nothing.

Winer heeft nog enkele argumenten. De profeten van de massa maken zelden zelf deel uit van die massa. Integendeel. Dat is ook zijn bezwaar tegen The Long Tail. Degenen die het erover hebben, zitten nooit in de staart, altijd in de kop.

Ik vermoed dat Winer zich vergist. Hij vergelijkt de invloed van de massa op internet – tagging, rating, recensies van gebruikers, zoekgedrag via Google, etc – met de invloed van massamedia in de vorige eeuw. De massa toen was volgzaam en onderworpen aan de wetten van de markt en de manipulatie van grote concerns.

Dat is nu anders. We kunnen bijna allemaal bijna gratis communiceren. Massamedia zijn daar al kwetsbaar van geworden. Op termijn worden ze, althans in hun huidige vorm, irrelevant. Winer ziet dat zelf ook als een kans, maar kan het moderne concept van crowdsourcing maar niet los zien van het oude concept massa.

Ik wil niet beweren dat de moderne massa de macht heeft, zoals voorheen de massamedia die hadden. Wel geloof ik dat de macht – zo je daarvan nog wil spreken – versplinterd raakt. Het gevolg daarvan is dat je in een digitale cultuur een krachtig individu kunt zijn en toch ten volle kunt profiteren van concepten als crowdsourcing – maar misschien moesten Erwin Blom en The Crowds daar maar eens dieper op in gaan.