XS4all: extreem uitklappende lijn

17 oktober 2008 Geen categorie 1

I

k heb thuis last van een “extreem uitklappende lijn”. Dat zegt een aardige jongeman van de XS4ALL-helpdesk. Nooit eerder meegemaakt, zegt-ie. Hoewel hij niet denkt dat het iets gaat helpen, stuurt hij een nieuw modem.

“Het wordt error and trial,” zegt hij. En ondertussen hebben wij thuis dus geen internet, geen mail, geen msn, geen Google, geen elektronisch bankieren en geen massive multiplayer online role playing games. Geen leven dus.

Geen idee of XS4ALL mij beter zou moeten helpen. Ik heb nooit klachten over mijn provider gehad; hun helpdesk is tegenwoordig wat moeilijk bereikbaar (21 minuten wachten), maar uitermate geduldig en goed op de hoogte.

Bovendien kan die uitklappende lijn ook aan mij liggen. Ik woon in een oud huis. De hoofdaansluiting van de telefoon, waarover ook dsl moet binnenkomen, ligt onder de vloer en is onbereikbaar. Ik vertrouw erop dat het korte kabeltje tussen hoofdaansluiting en modem heel is, maar weet ik veel wat muizen in mijn kruipkelder doen.

Volgens de helpdesk van XS4ALL maakt mijn FritzBox-modem wel verbinding met internet. Maar soms komen alle IP-pakketjes over, en soms helemaal niets. Dat mijn telefoonlijn van KPN nog werkt, hoeft niets te betekenen. “Dat is een heel ander signaal.”

En toch voel ik aan mijn water dat het anders zit. Een maand geleden ben ik gaan internetbellen bij XS4ALL. Daar heb ik een 085-nummer voor. Mijn oude 050-nummer van KPN heb ik een maand geleden opgezegd. Dat zou, zei de KPN-klantendienst, geen gevolgen hebben voor mijn adsl-verbinding via XS4ALL.

Het gekke is: op de dag dat mijn KPN-telefoonabonnement zou worden beeindigd, houdt mijn adsl-lijn ermee op. En meldt de helpdesk van XS4ALL die extreem uitklappende lijn. Maar ik kan nog wel met mijn 050-nummer bellen.

Reacties zijn gesloten.