De Volgende Hype: Reputatiesysteem Dat Werkt

9 november 2008 Geen categorie 1

W

ie veel conferenties en publieke debatten afloopt, weet dat je al tevreden moet zijn met een (1!) verhelderend inzicht. Dat is vooral waar als die debatten over nieuwe media gaan. De omloopsnelheid van hypes is zo groot dat elk goed idee al snel een verouderd idee is. Toch was die opmerking van Dan Gillmor in Gent wel een eyeopener: er valt nog veel te doen aan reputatiesystemen en als dat goed wordt gedaan, kan het concept uitgroeien tot het volgende Grote Verdienmodel.

Gillmor heeft gelijk, realiseerde ik me. De Amerikaanse voorvechter van civil journalism is op een event van Belgische nieuwe mediaorganisaties. Ik schuif vanavond aan als deelnemer in het debat, dat plaatsvindt in de Vooruit, een soort Balie. Veel van wat Gillmor vertelde, was geen nieuws voor wie hem en het debat over burgerjournalistiek een beetje volgt. Op die ene opmerking na.

We hebben behoefte aan reputatiesystemen die wel werken. Omdat er zoveel mensen zijn die media maken, omdat zoveel mensen dat anoniem willen doen, omdat degenen die nog niet mediawijs zijn geholpen moeten worden. Ik vermoed dat bestaande reputatiesystemen verre van geavanceerd zijn. Er moet veel meer mogelijk zijn, de algoritmen moeten slimmer kunnen, de impact moet groter kunnen zijn.

Toegegeven: het is meer een ituitief gevoel, dan dat ik kan beargumenteren waarom ik nog zoveel van reputatiesystemen verwacht. Maar het zou me niet verbazen als die systemen het probleem oplossen van ongeverifieerde informatie, niet door die informatie te controleren, maar door er een graad van betrouwbaarheid aan te geven.

Vertrouwen is naar traditionele normen een groot goed voor een bedrijf (een krant, een bank, een doodgraver). Op internet bestaat die soort van vertrouwen niet. Dat heeft ertoe geleid dat mensen alleen nog informatie van bekenden vertrouwen, of het concept ‘vertrouwen’ niet meer gebruiken (het is irrelevant voor ze geworden).

Dat kun je in theorie oplossen via crowdsourcing. Met twee voor de hand liggende problemen: hoe voorkom je misbruik en waar zit het businessmodel, ofwel: wie gaat het betalen?

Reacties zijn gesloten.