En Link Naar Je Concurrenten

4 december 2008 Geen categorie 11

K

leine stap voor het web, giant leap voor oude media. The New York Times is vandaag begonnen vanaf zijn voorpagina te verwijzen naar nieuws van concurrenten. Bij een openingsartikel over de kredietcrisis staan bijvoorbeeld links naar nieuws van andere sites, als Bloomberg en US News & World Report. De grijze dame laat zich daarmee van haar meest kwetsbare kant zien, maar toont ook lef en tamelijk in tune te zijn met journalistiek op internet.

Om bij de “links naar buiten” naar buiten te komen, moet de gebruiker een alternatieve homepage oproepen, de “extra” voorpagina. De links naar derden worden verzorgd door een bedrijf dat The Times al in 2005 heeft gekocht.

Welbeschouwd lag zo’n stap, hoe onvoorstelbaar die tien jaar geleden ook nog was, natuurlijk voor de hand. Met rss-feeds geven kranten en mediabedrijven de controle over hun content al weg, althans ten dele. Het idee is dat ze beter naar je kunnen linken dan van je jatten, of er met je lezers vandoor gaan.

Google is op het principe gebouwd: beter goed doorverwijzen dan je bezoeker krampachtig binnen je site proberen te houden. Niet onaardig om te vermelden is dat de site van mijn krant, dvhn.nl, al sinds een klein jaar lezers in staat stelt de rss-feeds van andere media op de homepage in te stellen. Kwestie van inloggen en aanklikken.

Die iGoogle-achtige aanpak trekt wel gebruikers, maar minder dan mogelijk is. Daarom gaan we het onze lezers, een beetje op de Times-manier, nog wat makkelijker maken. Via tabbladen in de navigatie zullen we nog meer journalistiek werk van collega-media ontsluiten. Onze zusterkrant lc.nl is ons daarin al voorgegaan.

Reacties zijn gesloten.