Niet De Krant Maar De Journalistiek Verdient Steun

13 december 2008 Geen categorie 3

N

a de “persbrief” van minister Plasterk en de kritiek daarop -te weinig visie, te weinig geld voor innovatie – is er wat te halen in Den Haag. Gisteren lieten de regeringspartijen weten dat het wel een onsje meer mocht zijn, en vandaag kondigt Plasterk volgens de Volkskrant aan dat hij inderdaad (zie zijn brief) een paar miljoen aan Ster-inkomsten gaat overhevelen naar een innovatiefonds voor de pers (.

In de Volkskrant vandaag op vier of vijf plaatsen aandacht voor de media. Behalve het nieuws over dat fondsje van Plasterk ook een brandbrief van Kees Spaan – namens de dagbladuitgevers – en een voortreffelijk stuk in Het Betoog van Yvonne  Zonderop, oud-adjunct bij de Volkskrant, tegenwoordig freelance journalist en commissaris bij Het Financieele Dagblad.

Langdurige steun voor dagbladen, zegt Yvonne Zonderop, heeft weinig zin. Dat verandert niets aan de fundamentele problematiek. Die wil dat nieuwe generaties geen belangstelling meer hebben voor betaalde kranten, en misschien niet eens voor de journalistiek (wat ik de ongemakkelijke waarheid over de pers heb genoemd). Daardoor zullen oplagen blijven dalen, hoeveel steun Plasterk er ook in pompt.

De betere aanpak steunt geen mediumtype, stelt Yvonne Zonderop, maar bepaalde soorten journalistiek. “Geen entertainment, maar wel nieuws, achtergrond en opinievorming.” Dat is natuurlijk midden in de roos, al voeg ik er graag nog even expliciet onderzoeksjournalistiek aan toe.

De aloude journalistiek heeft inderdaad een nieuwe spirit nodig. De ramen moeten open, de dogma’s het pand uit. Oude journalistieke waarden, schreef ik jaren geleden al, onder meer in PopUp, moeten nieuwe principes naast zich dulden. Betrouwbaarheid en onafhankelijkheid worden niet minder belangrijk, maar zullen hand in hand moeten gaan met transparantie, betrokkenheid en authenticiteit.

Lees ondertussen ook hoe in de VS kwaliteitsmedia als Newsweek, Time en Business Week in steeds grotere problemen komen. En zelfs een icoon als Entertainment Weekly staat op het punt print te verruilen voor online.

Reacties zijn gesloten.