21 Tips Voor Plasterks Pers

N

u minister Plasterk van Media heeft toegezegd dat hij 8 miljoen euro per jaar vrijmaakt voor vernieuwing van de pers, is de vraag: wat gaan dagbladen met dat geld doen? Anders gezegd: innovatie in de media – hoe werkt dat? Hieronder de eerste zeven adviezen voor de pers van Plasterk. Morgen en overmorgen nog eens zeven.

1. Vertel Betere Verhalen. En vertel die verhalen beter. Doe onderzoek, spit dieper, wees argwanend, en loop met een grote boog om het flat earth news van woordvoerders en spindoctors heen. Vertel verhalen die je lezers nog niet kenden, nog niet konden kennen, maar wel moeten horen. En vertel ze dwingender. Leer vertellen. Is dat niet innovatief? Helaas wel.

2. Verander Niet. Of doe ‘t voetje voor voetje. Oude media zijn breekbare bejaarden die je niet overhaast moet laten oversteken. Kranten moeten onmerkbaar met hun tijd meegaan, omdat hun lezers en adverteerders nog conservatiever zijn dan journalisten. Het goede nieuws: ze zijn loyaal uit liefde. Het slechte: eens gaan ze dood.

3. Verander Alles. Alles behalve de krant. Dagbladen moeten zichzelf blijven, maar de pers moet over de kop. Helemaal. Van onder tot boven. Redacties, advertentiebedrijven, bladmanagers. Hun cultuur moet crossmediaal worden, dat wil zeggen: ze moeten crossmediaal – in meer dan één medium – gaan denken. Alleen dan voorkomen we dat die pers zelf irrelevant wordt.

4. Investeer In Techniek. Nieuwe media hangen van technologie aan elkaar. Besluit als (hoofd-)redactie zelf wat nodig is. Nieuwe techniek – redactioneel systeem, televisieapparatuur, camera’s, software voor het web – is een voorwaarde willen journalisten crossmediaal kunnen werken, maar geen journalist zit er op te wachten. Verschuil je niet achter specialisten, achter projectmanagers en ICT’ers, maar vernieuw je cultuur door verantwoordelijkheid te nemen.

5. Snap Het Net. Oude journalistiek was: wij praten, de lezer luistert. Broadcast, push, analoog, lineair. Dat blijft nog wel even, maar er rolt van alles overheen. Kijk naar wat een krant doet en vraag je af: wat kan beter op het net? Alle informatie die op een databestand lijkt, voelt zich lekkerder online. Kijk naar wat er gebeurde met advertenties voor huizen, contacten, vacatures en overtollige huisraad. Bezie de krant met een “net-bril”, in plaats van naar internet te kijken vanuit krantenperspectief.

6. Geef De Googlegeneratie Macht. Haal jongeren binnen die het web wel begrijpen omdat ze niet beter weten. Als dat niet kan – vacaturestop, bezuinigingen – ga dan met jongeren – iedereen onder de 35 – samenwerken. Ontsluit hun blogs. Betrek ze bij sites. Vraag wat zij zouden doen als ze het voor het zeggen hadden in de oude media.

7. Maak Fouten. Wie na een jaar innoveren ontdekt dat hij alles goed heeft gedaan, heeft te weinig gedaan. Een organisatie waar geen fouten worden gemaakt, knelt vernieuwing af. Een organisatie waar mensen fouten maken maar worden beloond (omdat ze risico’s nemen), inspireert.

(Morgen weer zeven)

Reacties zijn gesloten.