21 Tips voor Plasterks Pers (De Laatste Zeven)

N

u minister Plasterk van Media heeft toegezegd dat hij 8 miljoen euro per jaar vrijmaakt voor vernieuwing van de pers, is de vraag: wat gaan dagbladen met dat geld doen? Anders gezegd: innovatie in de media – hoe werkt dat? Hierbij 21 adviezen voor de pers van Plasterk. Gisteren en eergisteren de eerste veertien, vandaag de laatste zeven.

15. Ga Voorop. Een hele generatie dagbladmakers moet worden ontslagen omdat ze Google (“Hoe vind ik informatie?”) niet hebben bedacht, zei de futuroloog Paul Saffo al in 2001. Wie nu nog geen visie heeft, die dagelijks uitdraagt en oplegt, voortdurend aan de praktijk toetst en op de proef stelt, hoeft er niet meer aan te beginnen.

16. Moderniseer Je Mores. Hoe vernieuw je de journalistiek? Door alles wat je dacht te weten over de journalistiek te willen vergeten, door alle uitgangspunten, principes en dogma’s, overboord te zetten en opnieuw de vraag te stellen: waar dient journalistiek toe, en wat wil mijn lezer? Klassieke waarden als betrouwbaarheid, onafhankelijkheid en distantie moeten nieuwe waarden naast zich dulden als betrokkenheid, authenticiteit en transparantie.

17. Kijk Niet Om. Blijf niet hangen. Innovatie in de pers kwam tenminste tien jaar te laat op gang, maar het is veel nuttiger om tien jaar vooruit te durven kijken. Naar pakweg 2018, als de klassieke kranten verdwenen zullen zijn, op gratis kranten na en enkele dure nichekranten, en er niettemin een journalistiek zal bestaan, zelfs een geschreven journalistiek.

18. Haal Geld Waar Het Is. Onafhankelijkheid is een groot journalistiek goed, maar zonder steun van de overheid, en investeerders als Roel Pieper (Opinio zaliger) en Marcel Boekhoorn (De Pers), lukt het straks niet meer. Vraag je lezers om geld. Dat doen De Groene Amsterdammer en het Friesch Dagblad al jaren, maar lezers willen ook betalen voor journalistieke onderzoeksverhalen.

19. Pitch. Breng elk verhaal als een innovatief idee en elk idee als een elevator pitch. Een verhaal dat niet in één kopregel kan worden verteld, is geen goed verhaal. En een verhaal dat geen pagina nodig heeft om verteld te worden, ook niet. Sinds internet heeft elk goed verhaal, en elk goed idee, meer dan één tempo. En dus meer dan één vorm. Dat is lastig voor journalisten die vaak wel het verhaal zien dat ze willen schrijven, maar niet de ketting van publicaties voor web, mobiel, krant en magazine, of de doorlopende interactie met hun lezers.

20. Vergeet Burgerjournalisten. Dat is een foute benaming. De wereld valt niet in te delen in echte journalisten en amateurs. En de journalistiek verdient beter dan het gebekvecht tussen mainstream media en blogosphere. Journalistiek is niet wat iemand is qua baan, opleiding, inkomen of mediabedrijf, maar wat iemand doet; het verhaal dat hij of zij zojuist schreef. Niet meer, niet minder.

21. En Link Naar De Rest. De Amerikaanse mediadocent en blogger Jeff Jarvis roept kranten terecht op het model van het web te adopteren. Doe waar je goed in bent (tip 1: Vertel Betere Verhalen), en plaats links naar al het andere. Verwijs ruimhartig naar het nieuws van je concurrent, in plaats van er zelf ook nog eens achteraan te bellen. Haal verhalen van anderen naar binnen door ze te embedden. Ontsluit al het nieuws voor jouw doelgroep, ook als het van anderen komt.

Reacties zijn gesloten.