Internet Belangrijker Nieuwsbron Dan Kranten: Hoe Nu?

Bron: Pew

I

n de Verenigde Staten is internet voor het eerst een belangrijker bron van nieuws dan de kranten. Uit onderzoek van Pew blijkt dat 40% van de Amerikanen internet noemen als hun eerste bron van nationaal en internationaal nieuws. Nog maar 35% noemt de krant. In september 2007 was dat nog 35% krant tegenover 24% internet. Televisie wordt nog steeds het vaakst genoemd als belangrijkste nieuwsbron (70%).

De statistiek is natuurlijk geen onverwacht nieuws. Al enkele jaren berichten onderzoekers dat jongeren – hoe die groen dan ook wordt gedefinieerd – hun nieuws vaker dan van internet halen dan uit de krant. Vaak blijkt ook dat ze geleidelijk aan minder tijd besteden aan televisie. Maar dit Pew-onderzoek is wel het eerste dat ik ken waarin die trend niet alleen voor jongeren wordt geconstateerd.

Kijk bij The Editors Weblog van de WAN voor trends die in 2009 belangrijk worden.

Laten opbranden

Dus wat nu? De baas (digital editor) van de Telegraph Media Group in de UK, Edward Roussel, heeft tien verstandige tips gepubliceerd. Kern van zijn boodschap: probeer kranten niet te redden van een onvermijdelijke toekomst, maar laat ze “opbranden” en bouw digitale mediabedrijven op. Leveren die te weinig advertentiegeld op? Nu nog wel misschien, zegt Roussel, maar calculeer ook in dat met de kosten van bezorgen en drukken tweederde van al je kosten wegvallen.

Zijn tips komen aardig overeen met de 21 innovatietips die ik eerder bij elkaar sprokkelde. In grote lijnen: doe waar je goed in bent (en link naar de rest), voeg waarde aan het nieuws toe maar volg daarbij het dagritme van je gebruikers, zoek de interactie met je lezers op, organiseer de innovatie bottom up en niet top down (verslaggevers weten het best wat leeft bij je lezers), train de redactie in het vertellen van multimediale verhalen, “If your sales team can’t beat Google, then outsource to Google“, investeer in het web, stel een manager aan met passie voor het web, durf fouten te maken.

Geen nieuws

Het is goed dat steeds meer mensen in de mediawereld zo hardop denken over innovatie, vooral omdat het met veel oude media slecht gaat. Alan Rusbridger, de hoofdredacteur van The Guardian, kan zich al een toekomst voorstellen waarin sommige grote Britse steden helemaal geen onafhankelijke bron van nieuws meer hebben:

Speaking on BBC Radio 4’s Today programme this morning, Rusbridger agreed with an assessment made by Rupert Murdoch last month that newspapers could not rely on print for their future and had to innovate to survive. However, he admitted “no one had any idea” what form of news distribution may be in use in five years’ time.

“I think there may be a thinning out [of national newspapers], I fear, because the next two years are going to be so expensive in terms of developing these new forms of communication at a time when the sources of revenue are going to be very thin indeed,” he said.

[via Alan D. Mutter]

Reacties zijn gesloten.