Google verdient half miljard in Nederland

5 april 2009 Geen categorie 6

Google verdient in Nederland aan advertenties evenveel als RTL Nederland en de STER bij elkaar, pakweg een half miljard euro. Dat is althans de schatting van Stephan Fellinger, de voorzitter van de Spin Awards, de vakprijzen voor interactieve communicatie. Google, vermoedt Fellinger, groeide vorig jaar nog 20 procent.

Ik lees de getallen in NRC van vrijdag of zaterdag – geen idee welke van de twee, ik kom er pas op zondagochtend aan toe. Het cijfer over de marktpositie van Google verrast me niet en wel. De dominantie van Google op internet is bijna niet te onderschatten, maar tegelijkertijd kan ik nog nauwelijks geloven dat Google werkelijk een half miljard aan reclamebestedingen zou binnenslepen.

Het is net als met ouder worden. Je hebt het niet zo in de gaten dat je haar dunner wordt, je sprintje naar de bus minder overtuigend en je opinies minder recalcitrant, totdat je per ongeluk vrienden of collega’s van twintig jaar geleden tegen het lijf loopt. Je schrikt van hun dunne haar, diepe wallen, rasperige stem en conservatisme, zoals zij van jou schrikken.

Misschien heeft Google al een veel krachtiger greep op de Nederlandse media dan ik al dacht. In Mediamores – gisteren de laatste hand aan de drukproef gelegd, het verschijnt 11 mei – leg ik uit waarom Google een mediabedrijf is, niet meer en niet minder, en waarom het de oude media zoveel moeite kost Google als concurrent te beschouwen.

Als het om advertentieseuro’s gaat, willen we inmiddels wel accepteren dat Google een concurrent is. Zie het half miljard van Fellinger. Maar dat is nog iets anders dan begrijpen dat Google ook als het om de inhoud gaat, om nieuws, feiten, achtergronden, een concurrent is van de klassieke media. Veel journalisten vinden dat onzin, omdat Google geen eigen nieuws maakt.

Klopt. Google maakt niet. Google ordent alleen. En verspreidt. En filtert, samen met zijn gebruikers. En biedt diepgang en context en historie. Ik bedoel natuurlijk te zeggen dat een stuk of wat oude taken van de journalistiek nu door Google en zijn gebruikers, die al of niet terecht denken dat ze het zonder journalisten kunnen, zijn overgenomen.

Voor de journalistiek resteren twee heel belangrijke opdrachten: verhalen vertellen die nieuw zijn, die zonder deze ene journalist niet aan de oppervlakte zouden zijn gekomen (krakende primeur, onthullend interview, verbijsterende reportage), en die verhalen vertellen op een manier die zo dwingend is, zo meeslepend en zo krachtig dat het publiek er niet aan kan ontsnappen.

Reacties zijn gesloten.