Kunnen we betaald nieuws pushen?

15 mei 2009 Geen categorie 0

The New York Times overweegt een nieuw betaalmodel, meldt The Observer. Voor sommige content zou je lezers kunnen laten betalen als ze meer dan een bepaald aantal woorden hebben gelezen. Of hun portie pageviews hebben gehad. Zoals je dope pusht dus, zei van de week een collega van me.

Ik aarzel. Heb niet de neiging te geloven dat zo’n betaalmodel een kans heeft, maar snap ook wel dat kranten letterlijk de gekste dingen proberen om in leven te blijven. En wat The Times doet is subtieler dan de weg die Murdoch (Wall Street Journal, New York Post, Britse Times) lijkt te kiezen.

Voor sommige mensen lijkt gratis content een geloofsartikel: het is ondenkbaar dat het nog anders kan. En voor de andere kerk is het even godsgeklaagd dat nieuws gratis wordt aangeboden, de grootste fout die kranten ooit hebben gemaakt.

Ik doe daar niet dogmatisch over. Ik vind het eerbaar en prima als oude media geld proberen te verdienen aan nieuws en denk tegelijkertijd dat dat met algemeen nieuws lastig is in een omgeving waar het aanbod eindeloos veel groter is dan de vraag.

De scepsis over het plan van The New York Times wordt goed verwoord door Jeff Jarvis:

Readers’ inner dialogue is not hard to imagine: ‘Uh-oh, should I read that next story – and see that ad and maybe find something worth linking to and bring in other readers? It might start costing me. I’d better conserve my Times characters; they’re adding up; already read 20,000 of them. I think it’s time to go elsewhere now.’