Advertenties op Google News

Europese krantenuitgevers zijn woest op Google omdat het advertenties zou gaan plaatsen op de nieuwssite Google News. Google ontkent, het zou alleen advertenties willen plaatsen op de Amerikaanse versie van zijn nieuwssite. Hoe het ook zij, de controverse tussen oude media en de firma van Page en Brin gaat een volgende fase in.

Het doet me sterk denken aan Epic 2014 (of 2015), het uiterst vooruitziende filmpje van twee Stanford-studenten uit 2004 (respectievelijk 2005), waarin het doemscenario voor de media-industrie werd geschetst. De stap die Google nu zet is zoiets als de volgende sequentie.

Ik begrijp het chagrijn van de uitgevers. Google parasiteert in hun ogen. In de optiek van de klant doet de zoekmachine niets mis – Google News is een voortreffelijke, zij het wat overschatte service, waaraan Google best wat mag verdienen.

Uitgevers zouden daar ook geen moeite mee hebben – alles beter dan niet gevonden worden op internet – zolang Google maar een redelijk deel van zijn inkomsten zou afstaan. En geen wisselgeld: Google verdient drie keer meer aan advertenties dan al zijn partners samen, dwz al de partijen, oude uitgevers incluis, die Google Ads op hun sites zetten.

Je ziet de oorlog aankomen. Uitgevers die uit pure paniek hun sites gaan afsluiten voor Google, waarna ze een zeker noodlot – irrelevantie – tegemoet gaan. De betere reactie, zei adjunct-hoofdredacteur Jan ‘t Hart van de Volkskrant vandaag op twitter, is een deal sluiten met Google.