De Auteurswet moet beter

Arnoud Engelfriet heeft groot gelijk als hij stelt dat de Auteurswet verouderd is, omdat de internetgeneratie – zeg ik even generaliserend – die wet niet meer begrijpt. Sinds we teksten digitaliseren zijn we teksten anders gaan gebruiken. We knippen en plakken en mengen dat het een aard heeft, we ontsluiten teksten anders en beter (Google voorop, met zijn gebruikers), en meer mensen dan ooit zijn in staat zelf teksten te verspreiden.

De Auteurswet past niet meer op die nieuwe praktijk. Dat ben ik met de Engelfriet eens, die hierover aan het woord komt op De Nieuwe Reporter. Ik kan ook nog met hem meegaan waar hij stelt dat oude uitgevers er verstandig aan doen andere verdienmodellen te bedenken, diensten te gaan leveren die niet of niet alleen maar uitgaan van het copyright.

Maar Arnoud Engelfriet gaat te ver als hij beweert dat de aanpak van Trouw “verschrikkelijk dom” is. Nee, het heeft weinig zin kleine bloggers een blafbrief te sturen, zoals Cozzmoss heeft gedaan. Dat levert je slechte publiciteit op en maakt je weinig geliefd onder de internetgeneratie. Maar het gaat Trouw, en andere dagbladen, niet om die particuliere keukentafelbloggers.

Uitgevers die commerciele sites aanpakken die links en rechts tientallen artikelen uit kranten overnemen en die content vervolgens mee verpakken in een commercieel product (we organiseren een congres en hierbij treft u een reader aan met alles over dit onderwerp uit Trouw), uitgevers die daar paal en perk aan stellen hebben groot gelijk. En ik mag hopen dat een herziene Auteurswet, die beter aansluit bij de digitale cultuur, zulke broodroof nog steeds tegengaat.

[deze post staat als reactie ook op DNR]

Reacties zijn gesloten.