Poen, porno en sport: is regionaal nieuws de volgende niche?

Willen lezers online betalen voor lokaal of regionaal nieuws? De vraag is prikkelender dan je zou denken. Nee, natuurlijk willen ze dat niet. In elk geval niet nu, zolang dat nieuws gratis wordt aangeboden. Maar zouden ze willen betalen als de regionale krant, vaak de enige bron van lokaal nieuws, een hek om zijn website plaatste?

Wereldwijd roepen kranten nu dat het stompzinnig was het nieuws gratis weg te geven. Ze zeggen elkaar na dat het anders moet: kranten hebben nieuwe omzet nodig om hun journalistieke organisaties in de benen te houden. Zonder nieuwe omzet verdwijnen die kranten. En verdwijnt ook het nieuws, zeggen ze erbij.

De discussie over “betaald nieuws” hangt van platte oneliners en eendimensionale oplossingen aan elkaar. Daarmee maakt de nieuwsindustrie zichzelf gek en krijgen uitgevers en journalisten een alibi om niet meer te hoeven nadenken. Murdoch zegt dat hij geld gaat vragen voor het nieuws. Murdoch zal het wel weten.

Product-markt-prijs

Laten we het hoofd koel houden. “Nieuws” is een containerbegrip voor heel veel soorten content. Vroeger was dat niet erg: het stond allemaal in de krant, van brand tot raadsverslag, van column tot commentaar, van stripverhaal tot beurskoersen. Op internet is “het nieuws” uit elkaar gevallen: je hoeft als lezer niet meer langs de sportuitslagen om bij de tv-films terecht te komen, je hoeft niet meer langs de vrouwenpagina om het kunstnieuws te lezen.

Het nieuws bestaat uit heel veel soorten nieuws. Zoals ook “het publiek” uit elkaar gevallen is in heel veel groepen. Op internet brengen we die twee bij elkaar: duizend soorten nieuws en duizend groepen consumenten. Dat heten product-markt-combinaties. Zoals altijd in de marketing leveren die soms een situatie op waarbij de consument voor het product wil betalen, en soms ook niet.

Poen, porno en sport

Sinds jaar en dag wordt op internet wel degelijk voor content betaald. Voor financieel nieuws, voor porno en soms voor sportuitslagen. Waarbij je je kunt afvragen of de seksfilmpjes tot dezelfde “nieuwscategorie behoren”, want ze lijken meer verwant aan entertainment als muziek (waarvoor eerst niet en nu een beetje wordt betaald), games (idem) en boeken (waarvoor consumenten vaker wel dan niet betalen).

Maar poen, porno en sport hebben wel een lange geschiedenis gemeen. Door alle stormen heen, bij elke hype en bij elke crisis, bleven consumenten voor die typen content betalen, wat de leveranciers van die content weer in staat stelde om voorop te lopen bij nieuwe ontwikkelingen. Je moet dat goed tot je laten doordringen als je je afvraagt of kranten geld kunnen vragen voor online algemeen nieuws.

Lokaal nieuws

De vraag of lokaal nieuws ook tot die categorie behoort, vind ik wel boeiend. Enerzijds realiseren we ons dat dat nieuws nu overvloedig aanwezig is, anderzijds wordt het meestal nog maar door 1 krant gemaakt. Als die de kraan zou dichtdraaien…? Of zou dan de regionale, al dan niet gesubsidieerde  omroep vrij spel hebben?

Ik weet zeker dat het betaald maken van nieuws nog moeilijker is als je het over algemeen, binnenlands nieuws hebt. Landelijke kranten hebben het daarom nog moeilijker dan regionale kranten. Maar het zou me niet verbazen als ook regionale kranten het zouden verliezen van de netwerkorganisatie die ontstaat zodra er behoefte aan is.

Reacties zijn gesloten.