Kranten komen met betaalmodellen

5 juni 2009 Geen categorie 0

Rupert Murdochs Sunday Times lijkt de eerste krant te zijn die in een nieuwe golf van innovatiedrang geld gaat vragen aan online consumenten. Volgens The Guardian wordt het een stand alone website. Heel verrassend is dat niet meer, na alle hassle over betaalmodellen voor journalistieke content. Toch is dit niet het antwoord op de krantencrisis. De Sunday Times formuleert vooral een vraag: waarvoor gaan we geld vragen?

Niet voor “het nieuws”. Zoveel is zeker. Niet voor nieuws dat als persbureaukopij op nog duizend andere websites te halen valt. Gelukkig bevat de Britse zondagkrant veel meer dan alleen dat specifieke type, eerstelijns, algemeen, snel en bijna onaandoenlijk nieuws (onaandoenlijk zoals vroeger de beursberichten en de sportuitslagen onaandoenlijk waren).

Hoewel ik geloof dat de bereidheid onder internetgebruikers om te gaan betalen voor de meeste vormen van journalistiek niet heel erg groot is (financiele informatie en sportuitslagen uitgezonderd), denk ik wel dat krantenuitgevers moeten experimenteren met betaalmodellen. Tussen gratis internetcontent en de betaalde krant zit een wereld aan variaties.

Willen die experimenten kansrijk zijn, dan zullen uitgevers moeten leren denken in niches (welke informatietypen – achtergrond, exclusief nieuws, entertainment, etc) bied ik aan, en welke doelgroepen horen daarbij (denk aan publiekjes van enkele duizenden mensen, niet aan de honderdduizenden die we gewend zijn).

De essentie is natuurlijk dat uitgevers moeten accepteren dat internet geen vanzelfsprekende omgeving is voor massamedia, voor de grootste gemene deler, voor hits. Het is een afschuwelijk cliche inmiddels, maar het net is een kweekkas voor zelfbewuste consumenten. Zij hebben de controle, in elk geval veel meer dan ze ooit hebben gehad offline.

[zie ook Bart Brouwers’ post over een aanvalsplan van Amerikaanse krantenuitgevers]