Niemand vraagt Andrew Keen naar zijn businessmodel

Las vanochtend een stuk van Andrew – “the antichrist of Silicon Valley” – Keen in de Volkskrant. Dat gratis de pest is en onze cultuur vernietigt. Sinds Rupert Murdoch ook roept dat zijn krantensites niet meer zonder betalen gelezen mogen worden, is het weer eens bonton te roepen dat gratis moet stoppen. Maar niemand vraagt Keen hoe het dan wel moet.

Niet dat hij dat zou weten. Hij heeft er even weinig idee van als Rupert Murdoch. En eerlijk gezegd heb ik ook niet veel meer dan a hunch, een goed beredeneerd idee van waar we het zoeken moeten, hetgeen inderdaad nog iets heel anders is dan een verdienmodel met lage implementatiekosten en een gegarandeerd rendement in jaar twee.

Ik verwijt Keen niet dat hij het ook niet weet. En prijs Rupert Murdoch om zijn tegendraadse denken. Het feit dat de mediaindustrie al twee keer eerder heeft geprobeerd generieke content (het nieuws, zeg maar) tegen betaling te slijten op internet, en van een koude kermis thuis kwam, verhindert de uitgever niet het nog eens te proberen.

Maar er zit iets scheef in de respons op Keen. Hij zegt wat oude media willen horen (“Internet vernietigt jullie cultuur en maakt je brodeloos”) en doet dat zo eloquent dat niemand hem naar de nooduitgang vraagt. Zijn gelijk is zoiets als een garantie tot aan de deur.

Wie het probleem, want de vraag hoe we de journalistiek straks nog moeten financieren, is een probleem, wie het probleem dus van de andere kant benadert, krijgt tegenovergestelde reacties. Wie zegt dat gratis niet zo makkelijk meer weg te krijgen is, wie het zoekt in de potentie van internet en niet in hel en verdoemenis, moet meteen boter bij de vis leveren.

Ik kan er wel tegen. Wie mij vraagt waar het verdienmodel van gratis journalistiek te vinden, stelt een terechte vraag – ook als ik eigenlijk bezig was – zie Mediamores – een verhaal te houden over die journalistiek zelf, hoe de ethiek van dat vak bijvoorbeeld verandert onder invloed van internet en de Google-generatie.

Zonder verongelijkt te willen klinken, zou ik het toch wijs vinden als journalisten ook Andrew Keen of Rupert Murdoch eens vroegen naar een bestendig verdienmodel. Of naar de mediamores van de Google-generatie, want ook daar krijgen ze meer mee te maken dan ze zich realiseren.

Reacties zijn gesloten.