Bloggers overload: te veel blogs, te weinig tijd


Nooit gedacht dat het mij zou overkomen: te veel bloggers en te weinig tijd om Google Reader bij te benen. Een paar dagen niet bijlezen en er is geen beginnen meer aan. Bijna tweehonderd ongelezen posts van bloggers die ik bij moet houden. Nog eens vijfhonderd berichten van “tweede keus” blogs die ik alleen lees als ik tijd over heb.

Ik kom tijd tekort. De ironie wil dat de oorzaak en de oplossing van mijn chronische bloggers overload alles met elkaar te maken hebben. Om efficiënter mijn favoriete auteurs te kunnen volgen, van Blom tot Jarvis, van Godin tot Brouwers, heb ik wekenlang elk vrij uur gewerkt aan Infoclan.nl, een site die mij – en de rest van de wereld – vertelt wat ik zou moeten lezen. En wat ik mis.

Infoclan is nog steeds een vroege beta. Een try out versie. Een proof of concept. Froebelwerk waarnaar hoognodig eens een professionele programmeur zou moeten kijken, om het niet te hebben over een interaction designer. Tegelijkertijd is het een concept dat bij mijn beste weten nog niet bestaat in de wereld – sommige sites lijken er op, meer niet.

Lift pitch

Soms pitch ik Infoclan als het beste idee sinds Pagerank. Zoals ik even hyperbolisch graag mag zeggen dat ik mijzelf als journalist, en alle journalisten, maar een ding kwalijk neem: dat ik, dat het vak, Google niet heeft bedacht en dat het zoeken en vinden van informatie op internet overliet aan twee studenten aan Stanford.

De lift pitch. Wat doe je als je een non-fictie boek leest en wil weten hoe betrouwbaar de auteur is? Je kijkt achterin naar zijn bronnen. Hoe goed is een wetenschapper? Zo goed als de wetenschappers die naar hem verwijzen, zo goed als zijn citaten bij anderen. Hoe goed is een blogger? Zo goed als de bloggers die hij leest.

Infoclan vertelt mij welke bloggers ik moet lezen, welke posts ik nog niet gelezen heb maar niet mag missen. Kwestie van optellen en aftrekken – wat op internet “aggregatie” wordt genoemd, afgestemd op persoonlijke voorkeuren, wat “personalisatie” heet. Gevolg: ik hoef niet meer naar Google Reader, en heb meer tijd om Infoclan te verbeteren.

Anchormen

Aan dit concept ging een andere notie vooraf. Dat de media en het nieuws geleidelijk minder worden gedomineerd door massamedia en de filters van redacties, en meer en meer door anchormen. We lezen steeds meer mensen. Columnisten, opinieleiders, Larry King. Vertaald naar internet: we lezen bloggers die niet over alles bloggen, maar over ons onderwerp. We bewegen van algemeen nieuws naar topicmedia.

Voor Infoclan betekent dat: geef lezers van de site een eerste selectie verdeeld in rubrieken. Laat ze kiezen uit kanalen: media, geld, marketing, entertainment, technologie – en laat ze zelf bepalen welke andere kanalen ze nog meer zouden willen hebben, kanalen gevuld met bloggers die de Infoclanredactie om te beginnen de moeite waard vindt.

Dit is waar Infoclan nu staat. De site heeft een kleine honderd geregistreerde gebruikers. Vijftig van hen hebben Infoclan verteld welke bloggers ze lezen, zodat Infoclan kan vertellen welke bloggers ze nog meer moeten lezen. Daarbij ploegt de database door een kleine vijfduizend blogs (of eigenlijk door de rss-feeds van die blogs).

Wordt vervolgd.