Oplage van Next stijgt, nee daalt

30 september 2009 Geen categorie 0

Volgens NRC Next is NRC Next de snelst groeiende krant van Nederland. Uit cijfers van Het Oplage Instituut (HOI), schrijft de krant zelf, blijkt dat de oplage met 3,3 procent is gestegen tot 84.000. Maar nee, zegt de Volkskrant, ook de oplage van Next is gedaald, net als die van grote zus NRC. In tegenstelling uiteraard tot de oplage van de Volkskrant. Die is gestegen, met 34 exemplaren.

Van waar die verwarring? HOI adviseert iedereen die naar de oplagecijfers kijkt een vergelijking te maken tussen het laatste kwartaal en het kwartaal een jaar eerder. Dat geeft een beter beeld omdat dan seizoensinvloeden worden uitgesloten. De Volkskrant vergelijkt inderdaad het tweede kwartaal van 2009 met het tweede kwartaal van 2008. Next legt het tweede kwartaal van 2009 naast het eerste kwartaal van 2009.

Waarom? Omdat niemand graag toegeeft dat het niet goed gaat. Next heeft 1012 exemplaren verloren en had in het tweede kwartaal van dit jaar volgens HOI nog een oplage van 84131. Dat is een verlies van bijna 1,2 procent. De krant zelf spreekt vanochtend van een winst van 3,3 procent, maar dat was dus ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar.

Winnaars zijn behalve de Volkskrant (+0,01%) ook het Financieele Dagblad (+2,1%), Parool (+0,3 %) en Trouw (+1%). Wie zijn onder de betaalde grote kranten de verliezers? Naast het betrekkelijke kleine verlies van de overige Wegenerkranten (rond 2,5%) valt het resultaat van de Mediagroep Limburg het meest tegen. Het Limburgs Dagblad verloor 8,3%, zusterkrant De Limburger 6,3%.

Andere grootste verliezers: de twee grootste betaalde kranten, het AD (-5%) en De Telegraaf (-4,5%). Maar ook het christelijke Nederlands Dagblad verloor 7,4%. Kwaliteitskrant NRC zag de oplage 5% dalen. Mijn eigen krant tenslotte, Dagblad van het Noorden, verloor 4,5% van de oplage tussen het tweede kwartaal van 2008 en dat van 2009.