Het gaat nog goed met de krant

Als tweederde van de Nederlanders elke dag een krant leest en er nog altijd 3,2 miljoen betaalde kranten worden gedrukt, kan het onmogelijk slecht gaan met De Krant, schrijft Piet Bakker vanochtend in de Volkskrant. Hij heeft gelijk. We moeten elkaar geen groter drama aanpraten dan strikt noodzakelijk. We zullen nog jaren kranten lezen. Maar wat dan?

Het is een fris tegengeluid dat Bakker laat horen. Naast periodieke zwartkijkers zoals ik en panikerende uitgevers als Murdoch past enige relativering. Zolang die tenminste niet een al te sussend karakter krijgt. Geen “Ga rustig slapen”. Want er is wel iets aan de hand. Ook Het Vaderland had nog tienduizenden  abonnees toen die krant werd opgeheven.

Dat er nog 3,2 miljoen betaalde kranten worden gedrukt (en Piet Bakker is een van de weinigen die nog kunnen uitleggen hoe dat cijfer tot stand komt), wil ook zeggen dat er de afgelopen negen jaar 1,3 miljoen krantenkopers zijn afgehaakt – dat is een daling van meer dan 28%. Die structurele daling hebben uitgevers opgevangen met efficiencyslagen en kostenreducties.

Crisis

Dat model van aanpassen en meebuigen was zonder kredietcrisis nog heel lang goed gegaan. Ik denk dat de meeste Nederlandse krantenuitgevers het nog tien of vijftien jaar hadden kunnen uitzingen. Maar de economische conjunctuur versnelt de afkalving. Abonnees lopen ietsje sneller weg, maar het echte probleem ontstaat door derving van advertentieinkomsten: in 2009 moeten uitgevers een omzetdaling van 25% of meer slikken.

Ook als tweederde van de Nederlanders nog een krant leest, en er dagelijks 3,2 miljoen betaalde kranten worden opgepakt van deurmat of winkelrek, kan De Krant in grote problemen verkeren. In beweer al zeven jaar, sinds een eerste artikel daarover in de Volkskrant, dat de bestaande betaalde krant op termijn zal verdwijnen.

Bestaand! Betaald! Op termijn!

Er is wel degelijk een toekomst voor vernieuwde kranten (andere formule, ander formaat, andere drager, etc), en voor gratis kranten. En ja, we hebben nog wel even de tijd om te bedenken hoe het anders moet.

Pijnlijk

Maar het helpt niet als we elkaar wijs maken dat er niets aan de hand is. En je zou de woorden van Piet Bakker (die naar ik zeker weet iets anders bedoelt) zo kunnen lezen. Dat is vooral zo pijnlijk omdat ook op korte termijn te merken is dat het niet overal even goed gaat. Bij het AD weten 140 collega’s dat het niet helemaal goed ging.

Er valt beslist iets hoopgevends te lezen in de oplagecijfers van HOI. Zou de stabilisatie bij de Volkskrant alleen tijdelijk zijn en specifiek voor die krant, of erop kunnen duiden dat toch de hele sector van dagbladen een bodem aan het bereiken is? Van de andere kant: zelfs een stabilisatie van de oplage is niet genoeg om de dramatische val in advertentieinkomsten te compenseren.

Gaat het goed met de krant? Het is maar net wat je wilt horen. En aan welke boodschap – het sombere scenario of het we-zijn-er-nog-nieuws – je de meeste energie ontleent om de krant en de journalistiek opnieuw uit te vinden.

Reacties zijn gesloten.