Weg van gratis, maar waarheen?

Dagbladen willen weg van gratis, maar hebben, ondanks de ferme aankondiging van Rupert Murdoch dat voor al zijn dagbladencontent betaald moet worden, niet echt een idee voor een alternatief. Veel hebben ze al geprobeerd. Een betaald archief, een pdf-versie van de krant, een webshop. Het meeste werkt wel, maar onvoldoende, vinden ze. Dus is de iPhone nu aan de beurt.

Tweederde van de Britse kranten, in veel opzichten voorlopers in Europa, willen hun lezers laten betalen voor online content, schrijft EditorsWeblog. Twee jaar geleden geloofde nog maar 47% in betaalde content. De trend wordt natuurlijk verklaard door de advertentiemarkt. Die is nu zo beroerd dat uitgevers naar alternatieve inkomsten moeten kijken.

Die beweging begon toen Murdoch aankondigde voor al zijn kranten online geld te gaan vragen. Inmiddels worden wat genuanceerder strategieën geformuleerd. De kranten begrijpen steeds beter dat breaking news en  algemeen nieuws een commodity is; het is overal te vinden en dus willen klanten er niet voor betalen.

Dat ligt misschien anders bij entertainmentnieuws, financieel nieuws en nieuws dat hartstikke exclusief is of van heel hoge kwaliteit (hele bijzondere columnisten bijvoorbeeld, al heeft The New York Times dat al eens tevergeefs geprobeerd). Je moet het, snappen uitgevers nu, van krant tot krant bekijken. Wat in het middenwesten van Amerika werkt, kan in Vlaanderen mislukken, en vice versa.

Niet alleen het type nieuws – geen bulk maar stukgoed – maar ook het platform kan mogelijkheden bieden. Vreemd genoeg zoeken uitgevers het nu in microbetalingen terwijl lezers aangeven daar een hekel aan te hebben. Maar wat ze wel probleemloos accepteren, is het iPhone-concept van de betaalde app.

Op termijn is er voor kranten een kans met exclusieve content (dat kan exclusief zijn in een niche, bijvoorbeeld regionaal) op de iPhone, of sowieso op mobiel internet. Maar het zal nog even duren voordat de markt rijp is. Op dit moment hebben we nog te weinig iPhone-gebruikers en nog te weinig exclusief nieuws. Daardoor zien we wel gratis app’s, maar nog niet veel gebruikers die online betalen voor een uitgebreide versie van die app.