De gratisnieuwsmisvatting van Plasterk

Nieuws zou niet gratis verkrijgbaar moeten zijn, ook niet op internet. Om het goed te maken, niet af en toe maar voortdurend, met controleerbare bronnen en een meeslepende pen, is veel vakmanschap nodig. Dat kost geld. Het zou niet gratis moeten zijn, maar je kunt niet ontkennen dat heel veel nieuws nu eenmaal gratis wordt aangeboden, op internet en daar buiten.

Toch noemt minister Ronald Plasterk het vandaag in mijn krant, Dagblad van het Noorden, een “misvatting” dat nieuws op internet gratis is. Dat zal goed bedoeld zijn, een hart onder de riem. Maar de minister doet met zijn opmerking de zaak geen goed. Het verdienmodel van betaalde media als kranten knapt er niet van op.

Plasterk weet ook wel dat er gratis kranten zijn, met gratis websites. Die kranten trekken steeds meer lezers, ongeveer in hetzelfde tempo als betaalde kranten lezers verliezen. Maar de meest venijnige concurrentie met gratis nieuws komt van Plasterks eigen publieke omroep. Die maakt gratis radio- en tv-nieuws, maar brengt veel daarvan ook op internet, om het over teletekst nog maar niet te hebben.

Wie “gratis nieuws” een “misverstand” noemt, heeft oogkleppen op. Plasterk doet alsof jongeren niet massaal nu.nl volgen voor het nieuws. Hij ontkent de realiteit, en dat is schadelijk voor de innovatie bij uitgevers die last hebben van de wassende stroom gratis nieuws.

Minister Plasterk maakt het misverstand nog groter met een tweede opmerking. “Ik heb de indruk dat het idee dat alles gratis moet zijn ook langzaam wegebt. De betaalbereidheid bij het publiek voor kwaliteit neemt toe. Ook op internet.”

Geen idee op welk onderzoek de minister zijn “indruk” baseert. De wens – het zou geweldig nieuws zijn als consumenten voor nieuws willen betalen – moet hier de vader van de gedachte zijn.

Reacties zijn gesloten.