Meer nieuws dan de koppen willen we niet

De Google-generatie leest geen nieuws, maar kijkt koppen. Dat is een overdrijving, ik weet het, maar de werkelijkheid er onder is huiveringwekkend zat. Bijna de helft van alle bezoekers van Google News klikt niet door naar de nieuwssites achter de headlines. Hoe fanatieker de gebruiker, hoe meer hij genoegen neemt met Google News.

Dat nieuws van paidContent zal uitgevers sterken in hun overtuiging dat Google een parasiet is. Google stroopt het nieuws bij elkaar, aggregeert koppen dus, en doet er te weinig voor terug. De helft van Googles bezoekers komt niet eens meer naar je eigen site, en zal dus ook de banners en buttons niet zien die jouw nieuwsorganisatie financieren.

Dat is maar half waar. Zonder Google News hadden die nieuwssites ongetwijfeld minder bezoek gehad dan met Google News. Je kunt Google News ook zien als een uitgangbord, een vorm van reclame. Als je maar zichtbaar bent, dat werk. En uitgevers zijn gewend aan het idee dat reclame niet werkt. Zoals iemand zei: “De helft van mijn advertenties werkt niet, maar ik weet niet welke helft.”

Teletekst

Mij lijkt het ondezoek waarnaar paidContent verwijst belangrijk, omdat we nu misschien wat scherper gaan kijken naar wat nieuws is. Dat wordt helaas niet meer bepaald door de nieuwsmakers, journalisten voorop, maar door de gebruiker. Als het aanbod groter is dan de vraag, daalt de prijs niet alleen, maar dicteert de consument ook andere elementen: waar hij het nieuws wenst, hoe laat, in welke vorm, etc.

Nieuws is, in de ogen van de consument, vaak niet langer dan een kop. Dat is misschien ontluisterend voor wie gelooft in kwaliteitsjournalistiek, maar er zit gelukkig een andere kant aan. Tegenover het oprukken van de ultrakorte journalistiek (een regel teletekst, 140 twittertekens, een kop en intro bij Google News), staat de permanente mogelijkheid van verdieping.

Niet alles op internet is kort. Lang kan ook. De paradox wil dat een homepage van een site uiterst krap is, vooral als je je realiseert dat wat belangrijk is “boven de vouw” moet staan, meteen in beeld moet zijn, terwijl tegelijkertijd de ruimte onbeperkt is. Dossiers van duizenden pagina’s kun je opbouwen.

Uiteraard is verdieping op internet niet in de eerste plaats een kwestie van nog langere verhalen schrijven. Linken naar bronnen buiten het eigen document is natuurlijk een veel krachtiger middel. Internet is een netwerk, geen eindeloze rol papier.

Reacties zijn gesloten.