Wat wil Van Thillo met kranten en internet?

Wat wil Christian van Thillo? De nieuwe eigenaar van PCM, tegenwoordig Persgroep Nederland, houdt van kranten. Hij weigert te geloven dat kranten – zoals pessimisten beweren – aan het eind van hun levenscyclus zijn. Uiteraard meent Van Thillo wat hij zegt – je neemt geen wankelende persreus over als je geen perspectief ziet.

In België heeft de Persgroep goed geboerd met kranten, ook de laatste tien jaar. Dat was tamelijk a-typisch. De meeste kranten in de westerse wereld – van Europa tot Noord-Amerika, van Japan tot Nieuw-Zeeland – verloren sinds de eeuwwisseling veel lezers. Niet dat Van Thillo’s dagbladen zich helemaal aan de internationale trend onttrokken, maar feit is dat ze het beter deden dan de betaalde Nederlandse kranten die in het voorbije decennium iets minder dan een kwart van hun markt verloren.

Op de korte termijn heeft Van Thillo een beste slag geslagen met de aankoop van PCM en het meteen doorverkopen van NRC. Voor een belachelijk laag bedrag krijgt hij een van de drie grote krantenbedrijven in Nederland in handen, terwijl hij de schuldenlast van honderden miljoenen waarmee PCM sinds het bezoek van APAX opgezadeld zat goeddeels wist af te lossen.

Visie

Maar daarmee is nog niet gezegd dat Van Thillo’s visie op kranten deugt – al was het maar omdat we niet zo heel veel weten van zijn visie op Nederlandse kranten. Enerzijds verwacht ik dat hij ze meer smoel zal willen geven, ze meer onderscheidend zal willen maken (vanuit het idee dat NRC, Trouw en de Volkskrant, en zelfs het AD in een bepaalde fase, te veel op elkaar waren gaan lijken).

Van de andere kant: ik moet nog zien of zijn stevige ingrijpen bij het AD gaat werken. Die krant beweegt naar een populaire nieuwsaanpak, lijkt De Telegraaf concurrentie te willen aandoen. Voor een beweging terug naar stadskranten met sterke regionale redacties, terug naar UN en RD, was geen geld – dat snap ik. Maar of de lezer de nieuwe toon van het AD zal pikken, betwijfel ik.

Multimedia

Nog moeilijker te plaatsen is Van Thillo’s multimediabeleid. De Persgroep doet al aan tv, en haalt circa 6% van zijn omzet uit “digitaal” (websites, video on demand en gsm). Ongeveer tweederde van de inkomsten komt uit print. Daarmee laat Van Thillo goed zien dat hij niet van gisteren is. Op zijn miljard euro omzet is “digitaal” nog bescheiden. “Maar de rendementen, eenmaal je door je break even gaat (en dat is nieuw voor een mediabedrijf om dat te leren), die zijn enorm,” zei de Persgroep-ceo in een interview met Joris van Heukelom van Sanoma Digital. “Eenmaal je erdoor heen gaat, kan je 50 tot 60% [rendement] op omzet maken.”

Van Thillo gelooft niet dat alle successen op internet al gezien zijn, dat er geen nieuwe ‘grote verhalen’ meer zullen komen. Er is nog heel veel mogelijk. Anderzijds bekritiseert hij de Schibsted in Noorwegen. Die uitgever maakte van de website van VG een enorm succes, maar de krant VG heeft, zegt Van Thillo, 35% van zijn lezers verloren. “En dat gaan wij niet aanvaarden. Het is een en-en verhaal.”

Als het grootste deel van de omzet wel uit internet moet komen, zei Van Thillo, kun je beter met die kranten stoppen. Het door iemand anders laten doen. “En dat gaan wij niet doen.”

Reacties zijn gesloten.