Lokaal en mobiel zijn straks hetzelfde

Spannende gedachte van Jeff Jarvis. Lokaal is straks hetzelfde als mobiel. Lokaal wil binnenkort zeggen: waar je nu bent. Dat heeft nogal opwindende consequenties voor de definitie van “lokaal nieuws”. We wenden al aan het idee dat lokaal niet alleen hoefde te slaan op je eigen woonomgeving, maar ook op wat “mentaal dichtbij” was. Nu wordt het nog vloeiender.

The winner in local will be the one that knows more about what’s around me right now. Using my smartphone’s GPS and maps—or using Google Googles to simply take a picture of, say, a club on the corner—I can ask the web what it knows about that place. Are any of my friends there now?

Schrijft Jarvis, en ik volg hem waar hij het heeft over sociale media. Die zijn, denk ik, beter in de communicatie tussen mensen die elkaar kennen, desnoods oppervlakkig, dan tussen mensen die elkaar niet kennen maar nu eenmaal met elkaar moeten samenleven. Sociale media, ik heb het vaker gezegd, zijn ideaal voor kleine groepen. Massamedia doen iets anders.

Ik beweer dat sociale media beter zijn dan massamedia, of andersom. Ze hebben een andere structuur, andere genen. Natuurlijk zijn er raakvlakken en overlappingen, maar de journalistiek van sociale media – waarbij ik me in tegenstelling tot NOS ombudsman Guikje Roethof van alles kan voorstellen, steekt anders in elkaar dan die van massamedia.

Te vluchtig

Als lokaal en mobiel samenvallen, verneem ik het laatste nieuws over mijn directe omgeving onmiddellijk. Los van de praktische informatie die ik ook kan ontvangen (waar moet ik eten, wie van mijn vrienden zijn in de buurt) lijkt me dat lokaal-mobiele nieuws relevant. Maar er zitten wat keerzijdes aan.

Lokaal-mobiel nieuws lijkt me uiterst vluchtig. Ik heb het gevoel dat de kleine kring waarin we primair sociaal functioneren die vluchtigheid wel verdraagt, maar vraag me af of de samenleving als geheel het er nog wel bij kan hebben. Het is alsof er een hele nieuwe permanente stroom nieuws bij komt. De oude stroom, die de burger informeert over wat andere, hem niet bekende burgers belangrijk vinden, raakt misschien wat overwoekerd.

We kunnen steeds meer weten, maar weten te weinig samen, schreef ik eerder. Het lijkt me het grootste probleem van een samenleving waarin massamedia – en met name de klassieke kwaliteitspers – langzaam aan betekenis verliezen.