Het jaar van de tolpoort

Het moet er maar eens van komen. Het jaar waarin voor eens en voor altijd duidelijk wordt of een paywall rond krantensites werkt. Wint Murdoch met zijn Times-model, wint The New York Times met een halfopen site, of gaat The Guardian met het open model met de winst lopen? Het lijkt me een winner-takes-all spelletje dat linksom of rechtsom wordt beslist.

Dat kranten zoeken naar betaalmodellen is wijs, en onvermijdelijk. Oude media hebben online niets te zoeken als de inkomsten geen gelijke tred houden met de kosten. De omzet uit reclame groeit, maar niet hard genoeg. Op nieuwe platforms als iPad willen consumenten betalen, maar vooralsnog zijn er te weinig tabletklanten.

Ik gun Murdoch zijn gelijk, maar moet het nog zien. Zelfs The Times zal moeilijk kunnen ontkomen aan de concurrentie van heel veel, hoogwaardige en godweet zelfs gelijkwaardige gratis content. Met unieke content maak je een kans, maar niet alleen als je zelf vindt dat die content uniek is; je lezers zullen het moeten geloven, zo hartstochtelijk dat ze je niet willen missen.

The Guardian gun ik het gelijk nog wat meer. Sympathieke krant. Geweldige hoofdredacteur (Alan Rusbridger). Fantastische topjournalist (Nick Davies). Maar bovenal een krant die al jaren zelfbewust een online strategie uitvoert: open, social, interactief, onderzoekend, innovatief.

Zie ook dit overzicht van 2011 op Editors Weblog.

Reacties zijn gesloten.