Dertien lessen (12): information overload en informatiestress

Soms denk ik dat de mediaconsument meer plezier heeft van information overload dan dat hij eronder zucht en steunt. Het overvloedige aanbod maakt bijna alles gratis, van nieuws tot databanken van de overheid, van porno tot beurskoersen. En als het aanbod je te veel wordt, de infostress toeneemt, draai je aan de knoppen van je feeds, ontvriend je wat contacten, en vertrouw je op het netwerk om niets te missen wat er echt toe doet.

Het valt wel mee met die information overload, heb ik eerder betoogd. Best een reeel probleem, daar niet van, maar er zit een keerzijde aan met veel voordelen en bedrijven die van zulke problemen “kansen” maken. Google is het nog altijd leidende voorbeeld.

Filters

Het is soms pijnlijk om te zien hoe oude mediabedrijven nog steeds en nog altijd op dezelfde manier claimen dat zij en zij alleen de oplossing zijn voor information overload. Wij filteren het nieuws voor u, zeggen ze dan. Wij duiden het nieuws. Wij wijzen De Weg.

Oude mediabedrijven zijn heel belangrijk waar het gaat om het duiden van nieuws. Ze hebben specialisten in dienst, of verslaggevers met een goede pen en toegang tot deskundigen. Maar dat is iets anders dan filteren en selecteren; wat moet ik weten, wat is er nu aan de hand? Dat kunnen internetbedrijven veel beter – al moeten sommige daarvan nog worden opgericht.

Wat kranten en tijdschriften om te beginnen beter kunnen doen, is gebruik maken van wat er al is, van bedrijven die al beter filteren en selecteren dan zij ooit kunnen doen. En nog belangrijker: ze kunnen veel slimmer gebruik maken van hun grootste asset, de gedetailleerde kennis van hun gebruikers – in Nederland weten we zelfs waar onze lezer woont.

Factor vijftig

Het voordeel van oude media boven nieuwe media is dat de lezer veel meer tijd met zijn krant doorbrengt dan met een nieuwssite – daar kan zo maar een factor vijftig tussen zitten: op internet druk je media-aandacht uit in minuten per maand, in print in uren per maand.

Als oude media geld willen verdienen op internet, zullen ze daar een oplossing voor moeten vinden. Ze zullen de lezer langer moeten boeien. Nieuws alleen is dan niet genoeg. Suggestie van Seth Godin: elke verhaal is een kans om nieuwe vrienden te maken, om een relatie aan te gaan met je lezer. Dat klinkt soft, maar vraagt om meer denkwerk.

 

Reacties zijn gesloten.