PopUp

De pop-up staat model voor het primitieve antwoord van de oude media op de nieuwe. Want de pop-up is een advertentie op internet die vooral hinderlijk is, met informatie waarom je niet hebt gevraagd. Terwijl de consument bij nieuwe media juist zelf wil bepalen wat hij leest en waar hij naartoe gaat.

cover-popupAlles is anders sinds internet: waar we ons nieuws halen, waar we boodschappen doen en waar we nieuwe liefdes vinden. In een razendsnel veranderend Nederland zijn journalistiek en politiek zombies geworden; ze zijn al dood, maar ze weten het nog niet.

Henk Blanken en Mark Deuze beantwoorden in Popup de vraag: hoe nu verder? In prikkelende essays schetst dit boek een wereld van geautomatiseerd nieuws, postmoderne identiteiten, grenzeloze netwerken, blogs, buurtkranten en de grootste bibliotheek sinds Alexandrië.

Jos van Dijk over PopUp:

Een bundel teksten met reflecties op de grens van oude en nieuwe media. De centrale vraag is hoe de journalistiek, een vak dat sterk verbonden is met de oude media zoals de krant, radio en televisie, zich staande kan houden tegenover de opmars van nieuwe media. De nieuwe media maken van het traditioneel luisterende, lezende en kijkende publiek een actieve medespeler in de publieke communicatie: iedereen kan journalist of filmregisseur worden, iedereen levert een eigen bijdrage aan het verspreiden van informatie. Is er nog wel een rol weggelegd voor de journalist? De auteurs, journalist en mediakundige beschrijven wat er in de wereld van de nieuwe media gebeurt en proberen de ontwikkelingen te duiden met het oog op de toekomst van het vak. Voor (aankomende) journalisten en een breder geinteresseerd publiek.